sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בסיכומו של דבר , ארבעת הספרים הנזכרים - יהושע , שופטים , שמואל , כמלכים - מכסים ברציפות את התקופה מן הכניסה לארץ ועד הגלות , היא התקופה שאנו מכנים , במינוח לא מדויק , תקופת בית ראשון . החטיבה השנייה מורכבת , כאמור , מספרי עזרא נחמיה תברי הימימ . זהו סדרם באסופת כתבי הקודש היהודית . אבל למעשה , מבחינת לוח הזמנים , סדרם הפוך ; דברי הימים קודם לעזרא נחמיה . דברי הימים מספר שוב את תולדות ישראל ממות שאול והמלכת דוד ( דה " א י (' ועד חורבן ממלכת יהודה , ולמעשה ממשיך צעד אחד נוסף ומסיים בהצהרת כורש ( דה " ב ל"ו . ( 23-22 בדיוק באותו עניין , בהצהרת כורש , פותח ספר עזרא נחמיה ( עז ' א ' 14-1 ומספר את הקורות עד השנה השלושים ושלוש לארתחשסתא מלך פרס ( נחמי י " ג : 6 "לקץ ימים" - אחרי שנה , ( כלומר עד שנת 432 לפסה " נ . החטיבה השנייה מביאה אפוא את הסיפור ההיסטורי עד אמצע התקופה הפרסית , הנמשכת מ 539 עד 333 לפסה " נ . מבחינת המבנה אפשר להבחין בחטיבה השנייה את החלקים הבאים : דה " א א - ' ט : ' רשימות יחס דה " א י - ' דה " ב ל"ו : סיפור היסטורי רצוף , מעליית דוד ועד הצהרת כורש . בסיפור הזה לא ניכרים חלקים , בדומה לחלקי ספר מלכים , משום שפילוג המלוכה וגורל מלכות הצפון אינם עושים כאן רושם . עבור מחבר דברי הימים מלכות בני דוד בירושלים היא הממלכה הלגיטימית היחידה . לפיכך סיפורה הוא סיפור אחד רצוף . עזרא נחמיה הוא ספר אחד במסורת היהודית , כפי שניכר מהעדרו של הערות מסורה בסוף עזרא , ומהימצאן בסוף נחמיה : "סכום פסוקי דעזרא ונחמיה שש מאות ושמונים ושמונה . " ... חלוקת הספרים בתרגום היווני הבדילה כאן שני ספרים , לפי מסורת שונה שהייתה בידיהם . ניתן להבחין כאן בחלקים הבאים : עז ' א - ' ו : ' הקורות בימי כורש ודריוש ז - ' י : ' עליית עזרא בשנת שבע לארתחשסתא נחמ ' א - ' י " ג : עליית נחמיה משנת עשרים לארתחשסתא ואילך . החטיבה השלישית מתייחדת בכך שאינה כוללת היסטוריה רצופה , אלא סיפורים עצמאיים . כזאת היא מגילת אסתר - מעשה אחד מימי אחשורוש מלך פרס ; וכאלה הם רוב הסיפורים מדניאל א - ' ו ' - מעשים מימי נבוכדנאצר מלך בבל , בלשאצר ( המתואר כבנו ) ודריוש המדי . בהמשך נראה , שהחטיבה הזאת אינה היסטוריה , אלא סיפורת , ועל כן נדון בה בכפיפה אחת עם כמה סיפורים אחרים , שנתחברו באותה התקופה - לקראת סוף התקופה הפרסית או בתחילת התקופה ההלניסטית . כאלה הם , כפי שנוכיח להלן , סיפור אירוסי רבקה ( בר ' כ " ד ) ומגילת רות , סיפור כרם נבות ( מל"א כ " א ) ומעשה שושנה ( מן הספרים החיצוניים , ( עלילת דוד וגלית ( שמ " א י"ז ) ומלחמת אחאב ובן הדד ( מל"א r ( גם סיפור שחרור ירמיהו בידי נבוזראדן

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help