sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

המזרח העתיק , הנאלץ להתמודד עם העדרן של תעודות חיצוניות לגבי סוריה וארץ ישראל בשלוש מאות השנים הראשונות של תולדות ישראל בארצו . מאליו יובן , שהספר הזה איננו בא לפתור בעיות היסטוריות , כגון סוגיית ההתנחלות בארץ , אלא מציב לפני הקורא שאלה מוקדמת : איד עלינו לקרוא את העדויות המקראיות על תקופה זו ? רק אחרי שתיענה השאלה הזאת , אפשר יהיה להתקדם אל השחזור ההיסטורי , באינטגראציה של המקרא , הארכיאולוגיה והתעודות החיצוניות . אין כאן אפוא ספר היסטוריה , אלא מבוא לספרים היסטוריים עתיקים , הנתונים לפנינו במקרא . הקורא האמון במקצוע , שישווה את החוברת הזאת אל הפרקים המתאימים בספרי מבוא אחרים , יעלו בידו כמה הבדלים בכללים ובפרטים . הסוגים הספרותיים שנדונו בפרק א ' קובצו לפי חוגי יצירה - העם ( במשפחות ובערים , ( חצר המלך , המקדש והכהונה , תלמידי הנביאים . נראה לי שהמיון לפי חוגים גם נכון לעצמו , גם מעשיר את הבנתנו . השוואת סוגים ספרותיים שנוצרו בתוך חוג אחד תעלה , למשל , את השאלה , מתי חיברו תלמידי הנביאים לגנדות ( סיפורי שבח ) ומתי - פראבולות ( סיפורי לקח . ( ולא פחות מעניינת היא ההשוואה בין יצירות של חוגים שונים ; מסתבר שהיסטוריה נוצרה גם בחצר המלך , גם במקדש , גם בין תלמידי הנביאים . בסוגיה של צמיחת היסטוריה בהווית המקדש קיבלתי את השערת פון ראד , לפיה ישועות ה ' לישראל סופרו במקדשים בפיהם של 'אנשי קודש ' ( כוהנים ואחרים , ( או בווידויים של מאמינים . ולדעתי , היה קיים מונח מיוחד לציין סקירות כאלה , והוא 'צדקות ה , " החוזר במקרא כמה פעמים בהקשר מתאים . אמנם ידוע לי , שהשערת פון ראד 'יצאה מן האופנה ' זה כימי דור , ואף על פי כן יש לטובתה ראיות , שפון ראד עצמו לא עמד עליהן . גם בדב י כ " ו , 10-5 גם ביהושע כ " ד 31 , 28-1 נשתמרו יסודות של מסורות היסטוריות עתיקות ביותר . ועל כן , אין לראות בפרשיות אלה סיכומים מאוחרים שנוצרו 'ליד המכתבה . ' מעתה , ראוי לכלול את 'צדקות ה " בין הסוגים הספרותיים שנוצרו במקדשי ישראל . לעומת זאת , כאשר באתי לעסוק בחיבורם של נביאים ראשונים ( פרק ב , (' דחיתי את השערת מ ' נות בדבר חיבור משנה תורתי אחד מדב י א ' עד מלייב כ ' יה . השערה זו שולטת כיום בכיפה , הן בגרמניה הן בארצות הברית , והמחזיקים בה רק נחלקים בשאלות משניות , כגון כמה שכבות משנה מרכיבות את החיבור המקיף הזה . מסיבות שאבאר , חושבני שהשערת מ ' נות אינה מביאה בחשבון את הנתונים הנחוצים , כגון אופי העריכה של ספר שופטים המקורי . חוקרים שקדמו לנות כימי דור - בודה וקורנל בגרמניה וברניי בבריטניה - ראו נכוחה שבין יהושע כ " ד ארכיאולוגיים והיסטוריים על ראשית ישראל , העורכים : נ ' נאמן וי ' פינקלשטיין , ירושלים . 347-284 , 1990

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help