sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:190

המים ממלאים הבריכה העליונה , וממנה את שתי התחתונות . משם הם זורמים לגנים שבוואדי ולירושלים . מים מיותרים זורמים לסדום , דרך מדבר תקוע . מעל לבריכות הללו , ממול ההרים , ראינו למעלה מ 600 כופרים חופרים ועובדים כדי להביא מים חדשים לאלה הגרים כירושלים . כיוון שנמצאו מים בין הרי המדבר , לא רחוק מחברון , מרחק רב מהבריכות ההן , משתדל הסולטאן להביא לירושלים את מימיהן , בהוצאות מרובות , בעמל רב , בעבודה נכונה , ובתחבולות ערומות ומחוכמות רבות , שלפיהן מוליכים את תעלת המים דרך החללים הריקים של הרים רבים , על ידי חציבות בסלעים , ובפינוי אבנים , במרחק של שמונה מילין גרמניים , במורד שנעשה על פי חישובים בתכנית מתאימה . יתר על כן , הוא מחדש את תעלות המים העתיקות , ומתקין מיכלים רבים לאגירת מי הגשמים , ואינו חוסך מעצמו שום אמצעי כסף ולא עבודה — כדי לספק מים לעיר הקודש ירושלים ... אף על פי כן , לא היתה דומה עבודתו של חזקיה לזו של הסולטאן קתובה ( קאיית השני , ( שלא רק שחפר בתוך הסלע כדי להביא את מי הגיחון העליונים לעיר , אלא גם בקע הרים במרחקים גדולים כדי שיוכל להביא מים לשם ... הסרצינים , היהודים והנוצרים , כולם תמהים לדעת , מה עולה בדעתו של הסולטאן לעשות לירושלים , שהוא מבזבז כה הרכה כסף ועושה כה רבות כדי לספק לה מים . הסרצינים סבורים , שהוא מתכוון להעביר את מושב הממשלה מבבל [ קאהיר ] שבמצרים לירושלים . מוג'יר אד דין מספר כי מפעל הבנייה של האמה בימי קאית באי נמשך חמישה חודשים , כי השתתפו בבנייה מאתיים פועלים וכי בסיומה נערכו חגיגות גדולות בירושלים . אך בעוד שמוג'יר _אד דין מזכיר רק שתי כריכות בבריכות שלמה , פליכס פאברי וכן ר' משה מבאסולה שביקר בארץ בשנת 1517 מזכירים שלוש בריכות . מכאן שבתקופה זו הוקמה ככל הנראה הבריכה התחתונה , הגדולה בבריכות שלמה . תולדות האמות כמאות ט"ז-י"ז נסקרו לאחרונה בפירוט על ידי ע' סלמה וי' זילברמן , במחקר המתבסס על עיון בארכיון בית הדין השרעי בירושלים . מארכיון זה ומתעודות עות'מאניות אחרות נשאבו פרטים מאלפים בנוגע לארגון הגנת מערכת האמות , ויסות המים וחלוקתם בימי _סולימאן המפואר ויורשיו , תקופה בה אוכלוסיית ירושלים עלתה במהירות והגיעה לשיא של כ 15 , 000 נפש ; שיפוץ אמת המים התחתונה והכנסת צינור חרס לתוכה התבצע בשנת . 1541 בשנת 1552 שופצה אמת ואדי ביאר , ובשנות ה 60 של המאה החלו ככל הנראה בשיפוץ אמת הערוב ( אך ספק אם מפעל זה התבצע . ( מפעל המים לירושלים הוכרז כהקדש ( ווקף . ( מהחשובים באימפריה העות'מאנית . בשלהי המאה הט"ז ובמרוצת המאה הי"ז תכננו להעלות בעזרת מערכת אנטיליות את מי עין ארטס , ולהזרימם באמה התחתונה לירושלים , אך מפעל זה לא הגיע לידי ביצוע . מן התעודות ניתן ללמוד על הקשיים והבעיות שהיו כרוכים בהפעלת האמה , ובהתנכלויותלאמה מצד פלחים ובדווים . סבילים , שהוקמו בימי סולימאן המפואר , כגון הסביל שעל סכר בריכת הסולטאן והסבילים ברחוב הגיא קיבלו את מימיהם מן האמה התחתונה . המבצר קלעת בורק השומר על בריכות שלמה , נבנה בידי הסולטאן אח'מד חאן , ( 1617 ) כפי שמעידה הכתובת שעל שערו המערבי . מסורת בעל פה שנשמרה על ידי תושבי הכפר ארטס מציינת , כי הכפר נוסד בימי סולימאן המפואר , ותושביו קיבלו מהסולטאן שכר עבור שמירת האמות והבריכות . שני מקורות מן המאה הי"ז — ג'ון סנדרסון ורבי שמואל 59 הקראי מקרים — מזכירים רק שתי בריכות בבריכות שלמה . נביא את דברי האחרון : והלכנו משם [ מקבר רחל ] ובאנו אל התעלות ושם ב' ברכות מים גדולות ויפות משוחים בסיד מבית , והם בנויים מזמן קדמון , והם עמוקים ושיעורם כשיעור חומה קטנה , ובתוכם מים . ושם מעין אחד ומימיו מתוקים , וגם יש חומה קטנה [ מבצר , [ בנין יפה מזמן קרוב , בנויה לשמירת הדרכים בעבור כי הוא מסוכן , ויש שומרים בתוכה מפחידת הדרכים . ומירושלים עד התעלות אין שום פחידה , ומשם והלאה עד הכרמים פחידה גדולה . אפשר להסיק מדברים אלה , כי אולי אחת הבריכות היתה הרוסה בתקופה זו ( ייתכן הבריכה העליונה . ( צינור החרס שהותקן בתוך אמת המים התחתונה היה עשוי חוליות , שקוטרן 26 ס"מ ואורכן 42 ס"מ ( איור . ( 21 הוא עורר בעיות טכניות חמורות , שהעות'מאנים לא השכילו לפותרן . ולכן האמה היתה סתומה ולא פעלה לעתים תכופות . נביא בהקשר זה את סיפורו של רבי גדליה מסמיאטיץ , שהיה באח בין השנים : 1706-1700 מעשה פעם אחד והיא בקרוב הימים , עמד ישמעאל אחד מן ירושלים . עשיר גדול , והוציא ממון הרבה על בעלי מלאכות , וחפרו מן חברון עד ירושלים בתוך הארץ עמוק מאוד , והניחו מרזב של חרס בתוך הארץ וכיסוהו בעפר הארץ כאשר היה בתחילה , ודרך המרזב זה ייזובו המים מן חברק לירושלים תמיד , לא יחסרו , ועמד ישמעאל אחד רשע שנתקנא בישמעאל הנ"ל שעשה פעולה זו , ומה עשה ? שכר את ערביים כדי שיסכרו המעביר של המים , וכן עשו . עמדו בלילה וחפרו במקום אחד וסתמום . ועד היום אין שם מים כי אי אפשר למצוא את המקום שסתמו אם לא שיחזרו לחפור מן חברון עד ירושלים והוא מהלך יום אחד והרים גבוהים מאוד , וצריכים להוציא ממון רב אין מספר . ועליו נאמר : שם רשעים ירקב אין בידינו ידיעות על פעולת אמת ואדי ערוב או האמה העליונה בתקופה העות'מאנית . מערכת האמות והבריכות בתקופה המודרנית במחציתה השנייה של המאה הי"ט , עם הגידול שחל באוכלוסיית ירושלים , התעוררה בכל חריפותה בעיית המים בעיר . חקירת מערכת האמות הקדומה בתקופה זו הביאה לתכניות שונות לשיקומה . על שיפוצים בעין צלח ניתן להסיק מתוך השוואת שני תיאורים . א' רובינסון נאלץ _ב 1838 לחדור

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help