sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:183

מצפון לצינור האבן נמצאו קטעים קצרים נוספים של האמה העליונה סמוך לכביש הראשי ירושלים-בית לחם . במפה של קונרד שיק האמה מקיפה את הגבעה שמצפון למנזר מר אליאס מצד מזרח , אך אנו מצאנו אותה חצובה בסלע ממערב לכביש , במדרון המערבי של ח'רבת טבליה . סמוך למנזר מר אליאס מצויה בריכה קדומה , ששיק הכיר וציין אותה כחלק ממערכת האמה העליונה , אולם ספק אם אמנם יש קשר בין בריכה זו ובין האמה . קטע בנוי של האמה השתמר בין טרסות חקלאיות ממזרח לכביש הראשי ירושלים-בית לחם ( נקודה , ( 55 בגובה 775 מ . ' האמה עוקבת אחרי קו הגובה ומתעקלת למרגלות הגבעה עליה שוכנת חורבת צלח , האתר הקדום שליד קיבוץ רמת רחל ( נקודה . ( 56 על גבעה זו חשף יוחנן אהרוני מחנה (?) ובית מרחץ של הלגיון העשירי , האחראי כנראה לבניית האמה שלפנינו . האמה במקום זה בנויה בדומה לקטע הבנוי שליד בריכות שלמה . היא השתמרה לאורך כמה מאות מטרים , נעלמת ומתגלה מחדש בקטעים קטנים במדרון המזרחי של עמק רפאים , בשטח המטעים שלקיבוץ רמת רחל , עד לרחוב רבדים ( נקודה . ( 57 קטע חשוד נוסף נמצא בסקר האחרון ליד דרך חברון , ממערב למנזר סט . קליר ( נקודה . ( 58 מכאן לא ניתן לגלות כיום קטעים נוספים של האמה . שאלה היא , כיצד נמשך תוואי האמה העליונה ומה היה יעדה הסופי . שיק מראה את האמה העליונה מתחברת לאמה התחתונה ליד משכנות שאננים . גם דלמן נוקט בשיטה דומה וטוען , כי האמה לא היתה יכולה להגיע לעיר העליונה ללא צינור סיפון , שלא נמצא , ולפיכך הוא מציע את יעדה הסופי בעיר התחתונה . אך אם אמנם שתי האמות התלכדו מדרום לירושלים , תוך אבדן גובה בשיעור של כ 40 מ' לאמה העליונה , לשם מה היה צורך לבנות את צינור האבן הארוך בכית לחם , שכל מטרתו אינה אלא לשמור על גובהה המקורי של האמה ? וילסון , וינסאן ואחרים סברו , כי יעדה הסופי של האמה העליונה היה אזור ארמון הורדוס בעיר העליונה של ירושלים , וכי מימיה הגיעו ל'בריכת חזקיהו , ' וייתכן שאף נאספו קודם לכן על ידי בריכת ממילא . רק יעד כזה של האמה יכול להסביר את המאמץ הרב שהושקע בבניית האמה העליונה , שהרי האמה התחתונה הגיעה להר הבית , ומימיה לא יכלו לספק את צורכי העיר העליונה . יעד בעיר העליונה יכול להסביר את בניית האמה על ידי הלגיון העשירי , שהרי מחנה הלגיון היה ממוקם באזור ארמון הורדוס . _וילסון מביא השערה מעניינת , אם כי דחוקה , לפיה ניתן לזהות את קצה האמה העליונה עם Fons _, Sion המופיע במפת מרינו סנוטו מן המאה הי"ד , ליד שער יפו . אך בקביעת 'בריכת חזקיהו' כיעדה של האמה ישנו קושי טופוגראפי : שפת בריכה זו נמצאת בגובה 765 מ' ( על פי מפת קימל ;( האמה העליונה נמצאת בעמק רפאים בגובה 775 מ' — גובה המאפשר אמנם את הזרמת מימיה לבריכת חזקיהו ן אך בין נקודה זו לעיר העליונה מפרידה הבקעה , בה נמצאת תחנת הרכבת , שאינה גבוהה מ 755 מ ! ' מכאן , שאם אמנם יעדה של האמה היה העיר העליונה , הרי היה צורך להתגבר על השקע של אזור תחנת הרכבת . שרידים שהתגלו באזור תחנת הרכבת , אפשר כי יש להם קשר לאמה זו . _דלמן מתאר בריכה ותעלה שהובילה אליה מדרום לאורך של לפחות 30 מ' שהתגלו בשנת 1908 בחלק הצפוני של תחנת הרכבת . הקיר הדרומי של הבריכה היה בנוי אבנים מסותתות גדולות ( באורך עד 2 . 2 מ . ( ' דלמן סבר כי שרידים אלו הם חלק ממערכת האמה העליונה , אולם קשה להבין את משמעותם לאור העובדה כי גובה המקום נמוך מן הגובה הדרוש לצורך הבאת המים לאזור שער יפו . בעת הרחבת הכביש שממזרח לתחנת הרכבת בשנת 1926 התגלו שני קטעי מנהרה חצובה ותעלה . רוחב המנהרה 0 . 75 מ' וגובהה 1 . 0 מ . ' במקום אחד נמצא פיר העולה לפני השטח . קטע נוסף של מנהרה בכיוון צפון דרום התגלה בשנות ה 70 בעת עבודות פיתוח ממערב לטחנת הרוח בימין משה , במפלס 765 מ , ' כ 20 מ' גבוה ממפלס המנהרה ליד תחנת הרכבת . האם אפשרי כי שני ק טעי המנהרות הללו הם חלק ממערכת אחת המתחילה באזור רחוב דרך חברון בצורת מנהרה תת קרקעית ? השערה זו טעונה חקירה נוספת בעתיד . במידה ואכן המנהרות הללו היו חלק מן האמה העליונה , יש לשאול האם המנהרה עצמה שימשה כצינור לחץ ? הדבר לא נראה סביר בעיני , מה עוד שבנקודה הנמוכה שליד תחנת הרכבת נמצא פיר היוצא לפני השטח . ייתכן שבמנהרה עבר צינור שלא השתמר . בכל מקרה , נראה כי יעדה הסופי של האמה העליונה היה אזור שער יפו . קשה לקבל את ההסבר כי בשלב מסוים הבונים ויתרו על הגובה שהשיגו כעמל רב וחיברו את האמה העליונה עם האמה התחתונה . כן קשה לקבל את ההנחה , כי האמה לא הושלמה מעולם ( כך הניח ויטינג , ( שהרי ניכרים בתוואי האמה תיקונים והגבהות של מפלס הזרימה המעידים כי היתה בשימוש . בריכות שלמה והמתקנים הקשורים בהן שלוש בריכות שלמה מהוות את ליבה של מערכת האמות הקדומה לירושלים . לכאן מגיעות אמת הערוב ואמת הביאר , ומכאן יוצאות שתי האמות לירושלים 1 האמה התחתונה והאמה העליונה . מעל לבריכות נובעים שני מעיינות , ונמוך מהן שני מעיינות נוספים . מאלפת במיוחד היא דרך תפיסת המעיינות והזרמת מימיהם לאמות . תיאור מפורט ומדויק של הבריכות והמעיינות הביא שיק . מאז ימיו חלו שינויים יסודיים בבריכות ובתוואי האמות סביבן . משום כך עבודתו חשובה במיוחד , אם כי יש כה מספר טעויות . בריכות שלמה בנויות במורד ואדי אל ח'וח , ' שהוא יובל

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help