sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יונה מדגיש , שמימוש הדמוקרטיה הרב תרבותית יכול להתקיים על ידי יצירת מרחבים נפרדים לכל אחת מהתרבויות , אך תוך יצירת מרחב משותף המבטא את כל התרבויות . המרחב הנפרד והמשותף יאפשר גם לנשים , לדתיים , לפלסטינים אזרחי מדינת ישראל ולאחרים להביע את תרבותם ולא רק לאלה המוכפפים לתרבויות הדומיננטיות . ברונר ופלד , 1998 ) עמ' ( 131-107 מצביעים על כוחה החברתי כלכלי של כל דמוקרטיה . הם מוחים נגד קבוצת מיעוט שאינה מכשירה את חבריה להתמודדות עם דרישות החיים המודרניים ומחדירה בהם סוגי ידע ועמדות המנכרים אותם מהחברה הסובבת , הרי שהיא מציידת את בניה במטבעות תרבותיים שאינם " בני המרה" מחוץ לתחומיו הצרים של המיעוט . תרבות כזאת [ ... ] מותירה את בניה עניים במונחי הכושר לאוטונומיה ( שם , עמ' . ( 126 ברונר ופלד גורסים , שתרבות היא רק תנאי אחד להגדרת קבוצה תרבותית . חשובות לא פחות הן ההזדמנויות הכלכליות , המאפשרות מעורבות בחיים היצרניים הכלכליים ולא רק התרבותיים . הדמוקרטיה בישראל מקיימת מנגנונים דמוקרטיים , המקדמים בעיקר אותם הערכים המבטיחים את השרשת ההגמוניה המגדירה השתייכות ללאומיות היהודית . הקשר בין לאומיות יהודית לבין חירות הפרט מהווה הצדקה לארגון כל ספירות החיים והוא קובע את ערכיה , רעיונותיה ותרבותה של מדינת ישראל . הדומיננטיות של הלאומיות היהודית ממיינת בצורה נחרצת את אלה השייכים לקולקטיב הישראלי ואת אלה שהודרו ממנו . בדמוקרטיה הנשענת על מסורת אתנו לאומית כמו ישראל , מושג האזרחות והחברות בקולקטיב מלא סתירות ומתחים . למשל , פסיקת בג"ץ משנת 2006 קבעה , ש"החלוקה לאזורי עדיפות מפלה ערבים" ובכך ביטלה אפליה גלויה של ערבים . הביטול נעשה מתוקף ההיבט הנורמטיבי של מושג "האזרחות , " המדגיש את ערך 2 השוויון הפורמאלי בין אזרחי המדינה . שוויון כבסיס משותף לכל זכויות היסוד אינו ברור מאליו במדינה לאומית , ואין הוא מכיל תפיסה אוניברסלית של אזרחות . קבוצות מיעוט נפגעות בזכויותיהן ובאפשרויות לממש את עצמן ולא פעם הן מודרות מגבולות הקולקטיב . העובדה שהמדינה מעניקה עדיפות לחברי קבוצה אחת על פני אחרות אינה מאפשרת לכולם זכויות שוות , דבר המתבקש מהגדרת "דמוקרטיה רב תרבותית . " המתח בין אוניברסליות במחויבותה של מדינת ישראל לעקרונות דמוקרטיים לבין פרטיקולריות , המתבטאת באתוס המגדיר אותה כמדינת העם היהודי , משתקף במערכת החינוך .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help