sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

גם כאשר הציונות הכריזה על מרידתה ביהדות המסורתית ונטלה על עצמה להגשים את החזון המשיחי , את הגאולה הלאומית ללא האלוהים , היא לא נטשה את היהדות . הציונות שמרה על הסמלים ועל מיתוסים שהיו טבועים בזיכרון הקולקטיבי היהודי , כולל חגים ומנהגים ( פורמן . ( 2004 , אפילו אצל החרדים שהטיפו להחרים את העברית לטובת היידיש , מתחזקת הנטייה לדבר עברית ( בן רפאל . ( 1998 , מצד שני , מעבר להסכמה על מרכזיות היהדות מתקיימות פרשנויות שונות לגבי תוכנה של חברה זו . מתחזקות הגדרות הנשענות על בסיס זהות אתנית נפרדת , בשם הקבוצה , הקוראות תיגר לפרשנות של הגדרת "מדינת ישראל . " קבוצות שונות מעניקות פירוש שונה לגבולות הקולקטיב , לדמותו של היחיד בו ולמוקדי הסולידריות בתוכו . ריבוי תרבותי וחברתי מנציח פלורליזם ולא שוויון בין הקבוצות . לעומת "חברה הטרוגנית פלורליסטית" המתבססת על שוני בין הקבוצות , אך לא מאפשרת לגיטימציה של קבוצות שונות להיות מי שהן , הרי חברה רב תרבותית בעצם הגדרתה , קוראת לשוויון מלא . דמוקרטיה לאומית ודמוקרטיה רב תרבותית עצם הגדרת ישראל כ"מדינה לאומית" ( המכונה גם "דמוקרטיה אתנוקרטית ( " סותרת את היסודות של הגדרת "דמוקרטיה רב תרבותית . " הדמוקרטיה הרב תרבותית צמחה על רקע אי הנחת , התסכול והאכזבה של קבוצות מיעוט מהמדינה הדמוקרטית הליברלית . חברי קבוצות המיעוט טוענים , שהמדינה המודרנית הליברלית מעצם הגדרתה מעניקה יתרון ומבטאת תרבות שלטת " . הרצון הכללי" ( בלשונו של רוסו ב"אמנה החברתית - ( " דהיינו התפיסה הערכית של החברה המבקשת להשפיע על דמות החברה - משקפת תמיד תרבות שלטת . תמיר , 1998 ) עמ' ( 83-82 טוענת , שחברי קבוצות מיעוט , למרות היותם אזרחי המדינה , ניצבים בפני "שתי חלופות אכזריות . 1 : " שמירת זהותם התרבותית תגרום להם "להישאר בשולי החברה . 2 ; " לחלופין , השילוב יתקיים תוך כדי היטמעות תרבותית . לכן , כדי שכל התרבויות יוכלו לממש את הזכויות התרבותיות באופן שווה , צריכות כולן להסכים על זכויות תרבותיות שיתוספו "לרשימת הטובין הראשוניים . " יונה , 1998 ) עמ' ( 263-238 מבקש לקיים בישראל מערכת רב תרבותית שאינה מערבית באופייה , כזו שתחייב הסדרים מוסדיים הבאים לענות על הרצון של הציבור המזרחי או חלקים ממנו , להעניק ביטוי לייחודו התרבותי ולטפחו . מבחינה חברתית ופוליטית , אך בעיקר חינוכית , הדבר יתאפשר תוך יסוד מרכזים ללימוד המורשת המזרחית על שלל גווניה , הקמתם של מפעלי תרבות , מתן ביטוי לאמנות היונקת את השראתה מהתרבות המזרחית , מתן עידוד לייסודם של בתי ספר השוקדים לפתח אקלים בית ספרי המייחד מקום מיוחד להיסטוריה ולתרבות המזרחית ( שם , עמ ' . ( 262

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help