sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בכל דור ודור , גם אחרי חמישה עשורים , מתקיימים ניגודים המאיצים עימותים בין קבוצות תרבותיות שונות בחברה הישראלית . כניסתן בסוף המאה ה 20 של קבוצות עולים / מהגרים חדשות אל הזירה הפוליטית והחברתית ( מחבר העמים לשעבר ומאתיופיה ) יצרה קונפליקטים חדשים ושסעים תרבותיים אחרים ועימם פרשנויות לתכני הזהות הקולקטיבית , דבר היוצר מתיחויות חדשות המעצבות מציאות חברתית אחרת במדינת ישראל . בישראל השוני בין הקבוצות נחלק לפי עדה ולאום ומתבטא בראש ובראשונה בהיררכיות ריבודיות המשקפות אי שוויון ( שם , עמ' . ( 12 קבוצות שונות נבדלות באורח חיים , עמדות , השקפות עולם והגדרה שונה של מקור הסמכות בחברה הישראלית דמוקרטית . הנאמנות המגזרית היא כמו זו של " איגוד מקצועי . " המסירות והנאמנות הקבוצתית של המגזרים השונים ( למשל החברה הערבית , הציונות הדתית , החברה החרדית , חרדים לאומים - חרד"ל , הכינוי לאגף השמרני של הציונות הדתית - תומכי ש"ס ועוד , ( מאפילה ומאיימת על החברה הרחבה ועל הזהות הקולקטיבית . ההביטוס המשותף - נטיות לב , אמונות כלליות ו"מבנים מנטאליים" שבאמצעותם א / נשים מתמודדים עם העולם החברתי ומשקפים את מבנה החברה - ( Bourdieu , 1987 ) והרקע האתני הקשור גם לריבוד חברתי , הם המבנים קבוצות חברתיות שונות . קבוצה אחת מבדילה את עצמה מהקבוצה השנייה על ידי שלילת העקרונות התרבותיים של הקבוצה האחרת . קבוצה אחת שוללת את עולמה הערכי של הקבוצה השנייה . האחת היא תמיד נאורה וטובה , ערכית , סובלנית ומשכילה , ואילו השנייה היא בדיוק ההפך : דמונית , פרימיטיבית , שמרנית ופנאטית . " פלורליזם" אינו שם נרדף לריבוי קבוצות תרבותיות או חברתיות . כדי שיתקיים " פלורליזם" צריכה להיות "הרשאה חברתית ותרבותית לריבוי גוונים ואולי אף תמיכה בכך ] ... ובעיקר עידוד ] השונות התרבותית והחברתית" ( אדלר ובלס , 2000 , עמ' . ( 134 בישראל תנאי זה אינו מתממש . קבוצה אחת יכולה להכיר בכך שיש קבוצות השונות ממנה , אך אין היא מאפשרת קיום שווה להבדל זה . לדוגמה , החינוך הממלכתי דתי זוכה לאוטונומיה ולזכות וטו בתכני הלימוד שאף מעוגנים בחוק , אך למגזר הערבי אין המדינה מאפשרת אותה אוטונומיה . בפלורליזם מתקיים שוני אך נשמר שוויון המעריך את כבוד האדם באשר הוא . אך אצלנו קבוצות תרבויות ברורות זוכות ליחס מועדף על פני האחרות . יותר מזה , נאמנויות של קבוצות שונות כלפי עצמן גבוהות מזהותן לכלל האזרחי האוניברסלי . אין לגיטימציה ופתיחות לקיומן של קבוצות תרבותיות אחרות . קבוצה אחת תמיד נשלטת על ידי השנייה , אפילו אם יש ביניהן נקודות מפגש חברתיות ותרבותיות . נקודות מפגש אלה הן השפה העברית והאזרחות הישראלית , שנוצרת מתוקף השלטון הדמוקרטי וההסכמה הרחבה בקרב הרוב שישראל חייבת להישאר מדינה יהודית . הישראליות היא מרכיב חשוב גם בתחושת הזהות של הפלסטינים אזרחי ישראל , למרות נטייתם הגוברת להזדהות בפלסטינים ( סמוחה , 1998 , עמ' . ( 42-41

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help