sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה אהרן דוד גורדון , ( 1922-1856 ) הוגה ואיש רוח מאנשי המופת של העלייה השנייה , היה לאגדה עוד בחייו , ולאחר מותו נעשה לאחד המיתוסים המובהקים של הציונות . אנשי רוח בני זמנו כיוסף אהרונוביץ , ממנהיגי מפלגת 'הפועל הצעיר' ועורך ביטאונה הראשון מזה ' , ואישים כמרטין בובר ראו בו לא פחות מאשר נביא ה' שהתגלה לדורם . דימוי זה הוליד את תיאורו בספרי הלימוד בארץ ובתפוצות כסמל לאומי של החלוץ הזקן עם הקסקט והטורייה שהטיף ל'דת העבודה , ' מונח שלא הוא טבע ואשר כלל לא הופיע בכתביו , ומשמעותו בלקסיקון הציוני : מתן מעין גושפנקה יהודית , ריליגיוזית פולחנית לעבודה הפיזית הכרוכה במפעל הלאומי החילוני . עובדות אלו מצדיקות את הקריאה המחודשת בכתביו של גורדון אך גם מכבידות עליה : מחד גיסא , מרכזיותו באתוס הציוני יש בה כדי לעודד עיון חדש בכל דור ודור בכתביו ובביוגרפיה שלו . מאידך גיסא , קריאה מחודשת לעולם הופכת מוסכמות פרשניות על פניהן , ומשום כך קשה לכל המחזיקים בדעה מגובשת שלילית או חיובית על האיש ומשנתו . הטענה המועלית בזאת היא כי הגות גורדון היא פילוסופיה דתית לא אורתודוקסית מובהקת ולבתה - דחייה קיצונית של תאוות השלטון , בוחנות והייררכיה על כל גווניה וצורותיה . לדידו , בוחנות והייררכיה ברשות היחיד כברשות הרבים אינם מבטאים כוח או חירות אלא חולשה , שעבוד של האדם לפחדיו ועבודה זרה . ביקורת תאוות השלטון בכתביו דומה מאד לביקורות העולות מתורות מוסר פמיניסטיות ומכתבים יוסף שפירא , הפועל הצעיר : הרעיון והמעשה , תל אביב : עיינות , 1967 , עמ' . 235-232 מרדכי מרטין בוכר , בין עם לארצו : עיקרי תולדותיו של רעיון ( מהדורה שניה מורחבת , ( ירושלים ותל אביב : הוצאת שוקן , תשמ"ה , עמ' ; 178-169 הנ"ל , נתיבות באוטופיה ( מהדורה שניה עם השלמות ותוספות ) בעריכת אברהם שפירא , תל אביב : עם עובד , תשמ"ד , עמ' -, 264-253 יוסף אהרונוביץ ' , רשימות לתולדות חייו של א . ד . גורדון , ' כתבי אהרן דוד גורדון , תל אביב : הפועל הצעיר , תרפ"ו , עמ' . xxx אליעזר שביד , נביאים לעמם ולאנושות , ירושלים : הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס , תשנ"ט , עמ' . 160-144 על העובדה שגורדון מעולם לא השתמש בביטוי 'דת העבודה' ראו : ר' בנימין , ירי אהרן דוד גורדון ז"ל , ' הצופה , כ"ד בשבט , א' באדר תש"ז ; ר' בנימין מעיד כי עד כמה שידוע לו הוא , ר' בנימין , היה הראשון שהשתמש בביטוי זה . על גינויו של גורדון את הביטוי 'דת העבודה' ( המיוחס דווקא לנח נפתולסקי ) וכינויו 'אליל חדש לבית ישראל , ' ראו : שמעון קושניר , בכור מכורה : נתיבו של נער עובד בימי העליה השניה , תל אביב : עיינות , תשט"ו , עמ' ; 125 הנ"ל , אנשי נבו , תל אביב : עם עובד , 1968 , עמ' . 57

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help