sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ויש מידע , הדרוש לתיאור הדמות או להשלמת התיאור בפרק אחר , או ליצירת רקע שיקל על הבנת האירועים ונוחות הקריאה , הוא יובא שוב , גם אם הדבר יגרום לחזרה על דברים שנאמרו בפרק אחר . ראוי לציין , שפעמים החזרה על דברים שנאמרו מטרתה גם לאפשר לקורא לחוש את האווירה הכללית שהיתה ב"חצר , " וכן היכרות עם יתר הדמויות או עם אירועים , אשר יסייעו להבנת ההתרחשויות , כדי שתיאור הדמות לא יהיה ערטלאי . מן הראוי לציין ולהזכיר , כי לחלק מן הדמויות ייחד הכתוב כעשרה פסוקים בלבד . על כן באה החזרה , שהיא משמשת כרקע לאותם פסוקים בודדים שמהם ועליהם נבנית הדמות . הדמויות בספר זוכות לכמה יתרונות . ראשית - הובאה כאן קבוצה שפעלה באותה תקופה , באותו מקום , ואשר קרבת משפחה ושבט קירבו ביניהם . שנית — נעשה ניסיון לרכז את כל הנאמר והנרמז במקרא על כל אחת מהדמויות , בעזרת הפרשנות האפשרית והמצויה . עמדה לפנינו בעיה קשה והיא , מחד - הנאמנות למקראות תוך הפיכת התיאור לקריא , שוטף ללא כל עכבה . ומאידך - כדי ליצור תיאור המאפשר קריאה קלה למרות המגבלות שבמקורות , נוספו דברי קישור , קטעים משלימים מסבירים במקומות של חסר , אלם או העדר התייחסות של הכתובים לעניין הדורש השלמת התיאור . במקרים אלה נעשה הנסיון בצורה כזו , שלא תהא פגיעה בכתובים , וההשלמה אף היא נסבלת על ידיהם . הניסיון שהוא מיסודו של ספר זה , תחילתו בהוראת התנ"ך וההיסטוריה , במשך למעלה מחצי יובל שנים , בבתי מדרש למורים . נעזרתי בסיועם של חברים-מורים , ובעיקר במשוב של תלמידים , בניסיונות לרכז כתובים מפוזרים על דמות , אירוע או תקופה . תודה לידידי פרופ' אריה גראבויס , אוניברסיטת חיפה , אשר קרא את כתב-היד והעיר הערות חשובות . לגב' גאולה כהן , על קריאת כתב-היד וסיועה הרב בעריכת הכתובים . אך על כל אלה - תודה על סיועה בעיון , ובבדיקה של בעיות ענייניות ופרשניות , שעלו מן הכתובים בהקשר לדמות זו או אחרת . לידידי ר' צבי שריג , חסיד ארץ ישראל , שהוא בן שיח ובר פלוגתא נעים הליכות . לבתי ורד ריבלין שקראה את עלי ההגהה והעירה הערות חשובות . ואחרונה חביבה נכדתי עדי מידן אשר הקלידה את כתב-היד - כשמה כן היא .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help