sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה בספרי ההיסטוריה שבמקרא ובספרות הנבואה , מצויים לפעמים פרטים על אדם מסוים . הם יכולים להיות מפוזרים בספר כולו או בחלקו , ואף בספרים מקבילים , כמו למשל : בנביאים ראשונים , בנביאים אחרונים ובדברי הימים . מלכתחילה נועדו הפרטים האישיים הללו לשרת את הייעוד שנקבע לכל אדם על-ידי הנביא , המסדר או עורך הספר . ודאי הוא שלא נועדו לשרת מטרות שלא לשמן נוצרו : כתיבת היסטוריה או הכנת ביוגרפיה . הדרך הטובה ביותר להכיר דמות , היא על-ידי מסירת תולדות חייה ( ביוגרפיה . ( הביוגרף שעשה את המוטל עליו , אסף , ליקט צירף את כל שניתן , כדי לקבל את המירב וכדי שהדמות שהוא מתאר תהיה שלמה . באותה מידה ניתן להכיר אירועים ותקופות באמצעות הביוגרפיות של הגיבורים השונים שמילאו תפקידים חשובים . ככל שיהיו הגיבורים שונים בטיבם ובמעמדם החברתי-הממלכתי , כן תיראה אותה תקופה ברורה יותר , מאחר שהיא מוארת מצדדים שונים המשלימים יחד את החסר בתיאור אחד . כל הקורא במקרא אפילו בעיון , נתקל בקושי לקבל תיאור שלם של דמות או של אירוע כל שהוא . עליו ללקט את כל הפרטים , הרמזים הישירים והעקיפים , השייכים או הקשורים לדמות מסוימת או לאירוע מסוים , והמפחדים בספר כולו או בכמה ספרים במקרא . בדרך-כלל אין הדמויות מתוארות במקום אחד ובשלמות , אלא תיאורם הוא חלקי ופרטים משלימים מובאים בהמשך , בהקשרים שונים לפי צרכיו של המספר , או הנביא המנבא . בכלל , קיים חסר רב של פרטים אישיים במקרא , משום שאין דרושים לו ואינם משרתים את צרכיו ואת מגמתו . מכל מקום , אם מצרפים יחד את הידוע , המצוי והאפשרי מכל המסופר במקרא , מצטיירת לנו דמות שלמה יותר מזו שאפשר להכיר מקריאה של כל הכתובים "המקוטעים והמפחדים . " המטרה לראות אדם על רקע חברתי מסוים , והתייחסותו לסביבה , לעומת התייחסות הסביבה אליו , מתוך כוונה שתתקבל דמות הפועלת כחלק מחברה המושפעת והמשפיעה . כדי לקרב את ספר-הספרים לציבור רחב יותר , עלתה בי מחשבה לכתוב " מעין ביוגרפיה" על בני האדם במקרא " ) ואתה בן אדם" אומר ה' לנביא יחזקאל , צירוף כזה ודומים לו מופיעים כמאה פעמים בספרו , ( אשר דמותם היתה בעלת ייחוד בזמנה , במקומה ובמעשיה . אחת מאמות המידה

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help