sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק ראשון יפו ויישובה היהודי במחצית השנייה של המאה הי"ח הקדמה יפו היא אחת מן הערים הקדומות בעולם . מיקומה הגיאוגרפי והגיאו אסטרטגי משך אליה מקדמת דנה כובשים שלחמו על אדמתה , החריבו אותה , קוממו את הריסותיה וחוזר חלילה . באמצע המאה הארבע עשרה נהרסה יפו עד היסוד בידי הממלוכים , כחלק מהרס ערי מישור החוף של ארץ ישראל מחשש למסע צלב חדש בדרך הים . על חורבותיה הקימו הכובשים בפיסגת הגבעה מצודה ( קלעה , ( ובה הוצבו חיילים לשמירה על הנמל , שהמשיך להתקיים כנמל של דרום ארץ ישראל לטעינה ובעיקר לפריקה , וכן כ'שער ציון' לצליינים ולעולי הרגל היהודים לעיר הקודש . יפו נשארה בחורבנה כשלוש מאות שנה , שכן הכיבוש העות'מאני ( 1516 ) לא שינה בה דבר ואסר להקים בה יישוב קבע . עד למאה השמונה עשרה תפסה העיר רמלה את מקומה של יפו כמרכז המסחרי של דרום ארץ-ישדאל . * זעזועים בלתי פוסקים , מאבקים ומלחמות , שלטון מושחת , דלות והזנחה , עשו את יפו למעין אספקלריה בזעיר אנפין למה שעבר על ארץ ישראל כולה . התהליך של התגברות האלמנט הערבי בקרב אוכלוסיית ארץ ישראל לא זו בלבד שלא פסח על יפו , אלא אף הטביע עליה חותם של עיר ערבית בעלת צביון מוסלמי קנאי , הגובר והולך במרוצת השנים . גם מן הבחינה הכלכלית לא חרגה יפו ממצבה הכלכלי של הארץ . יתרה מזו , הפריחה הכלכלית קצרת הימים של מישור החוף הצפוני בשנים אלה כמעט שפסחה על יפו , ומלחמות נאפוליון בסוף המאה ה 18 פגעו בסביבתה יותר מאשר בסביבת עכו . שממון ועזובה הוסיפו לשרור במישור החוף בכלל , ובחלקו הדרומי בפרט . איזור זה נשאר כפי שהיה במשך מאות בשנים ; בלתי מעובד , מכוסה ביצות , מיושב בדלילות רבה , פרוץ לכל עבר ונתון לשליטתם הבלעדית של בדווים למחצה ושודדי דרכים , שעשו בו כבתוך שלהם . שלוש סיבות , שחברו יחד , גרמו לכך : א . המיבנה המינהלי של יפו במאה ה , 18 שלא היתה אלא פרובינציה דלה בשוליה של האימפריה העות'מאנית השוקעת ; . 1 לפרטים ראה ; טולקובסקי , תולדות יפו , מעמי . 2 . 102 במפה תורכית של חוף הארץ משנת 1521 בקירוב , אין יפו מופיעה בה , ובמקומה כתוב : נמל רמלה ( למאן רמלה ) וילנאי , תל אביב-יפו , עמ' . 251

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help