sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

נציגי הנאורות לעדה היהודית על מנהיגיה , עסקניה וכלי הקודש שלה . בפואמות האקטואליות של יהודה ליב גורדון ( כגון 'קוצו של יוד' ו'שני יוסף בן שמעון ( ' ויהודה ליב לוין ( כגון 'כשרון המעשה' ו'אלחנן ( ' לבשה הסאטירה המשכילית המאוחרת פנים טראגיות , בתארה את גורלם המר של יחידים הנדרסים על ידי מערכות הלכתיות חסרות חמלה , נופלים קורבן לתחבולותיהם ולזדון לבם של פרנסי הקהילה ונשחקים בנבכיהם של מנגנוני ניצול קפיטליסטיים . מכיוון שספרות ההשכלה נועדה בראש ובראשונה לשמש כלי נשק אידיאולוגי , גויסו מרכיביה השונים לשירות תכליותיה הדידקטיות , הסאטיריות והמחאתיות . משום כך התרכזה מטבע הדברים בדמותו של המשכיל כאיש צעיר השרוי בעיצומו של המאבק על הדעת , ונמנעה בדרך כלל מלתאר את תקופת הילדות ואת עולמו של הילד היהודי . במקרים הלא רבים שספרות זו נזקקה לתיאורי הילדות , כפפה אף אותם למטרותיה הרעיוניות , ועיצבה אותם בדרך מגמתית מובהקת , שנועדה להמחיש את נזקיה של שיטת החינוך היהודית המסורתית . עולמו של הילד - ובמרכזו חוויית הלימוד בחדר - הוצג כמסכת של תלאות , תוך הבלטת הסביבה הפיסית המעיקה בניוולה , דרכי ההוראה המיושנות , חסרות ההיגיון , וההתאכזרות לנפשם ולגופם של ילדים רכים . בד בבד הומעט משקלן של החוויות החיוביות ואף המלבבות שהיו חלק מהוויית החדר , כדי שלא להעניק לה שום לגיטימציה . דגם היסוד שהשפיע על האוטוביוגרפיה המשכילית נטבע בסיפור חייו של הפילוסוף שלמה מימון , ( 1800-1754 ) שפורסם לראשונה בגרמנית ב . 1792 באחד הפרקים הראשונים הציג מימון בכוח המחשה עז אותם 'חדרי גיהנום , ' כלשונו , שבהם בילה מאז היותו בן שבע באחת מערי ליטא . תיאורו הבוטה מהווה כעין קטלוג מרוכז של כל קלקלות החדר : אלימותם משולחת הרסן של המלמד ועוזריו ; הצפיפות , המחנק והלכלוך בחלל הצר ; השעבוד לשעות לימוד ארוכות ומתישות בלא חופשות , דרך הלימוד המקוטעת , הנובעת מבערותם של המלמדים ומונעת מתלמידיהם ידיעה שיטתית כלשהי של הלשון העברית ושל המקרא גם יחד . כאשר תורגם הספר לראשונה לעברית כעבור כמאה שנה תירץ המתרגם את הצורך בפרסומו בנימוק ש'החדרים הנאלחים , המלמדים הפראים , סדרי הלימוד והחינוך המקולקלים , נישואי בוסר , וכל יתר התמונות המעציבות אשר יתאר מימון בלעג מר מחיי בני דורו - , כל הדברים האלה עודם מצויים 4 וקיימים בדורנו , כמעט בלי כל שינוי . ' רישומו של חיבור זה ניכר בשתי האוטוביוגרפיות המרכזיות שהניבה ספרות ההשכלה ברוסיה . ב'אביעזר' של מרדכי אהרן גינצבורג , ( 1846-1795 ) יצירה חלוצית נועזת וחושפנית שהקדימה את זמנה , התריע המחבר בחריפות על הליקויים בחינוכם של ילדי ישראל ובחיי המשפחה והאישות בעיירות ליטא ( הוא עצמו נולד וגדל בסאלאנט וראי : יהודה אריה קלוזנר ' , הנובילה העברית בתקופת ההשכלה / הנובילה בספרות העברית , הוצאת יהושע צ'צ'יק , תל אביב תש"ז , עמ' . 187-135 אל שלושת השמות שצוינו כאן ניתן להוסיף שורה של מספרים שפרסמו את סיפוריהם על דפי הירחון 'השחר' של סמולנסקין , ( 1885-1868 ) ביניהם דוד פרישמן הצעיר , ראובן אשר ברודס ואהרן שמואל ליברמן . תולדות שלמה מימון : כתובות בידי עצמו בשפת אשכנז , א-ב , תורגם לעברית על ידי י"ח טביוב , הוצאת תושיה , וארשה תרנ"ט-תר '' ס . ראו הפרק 'החדרים , ' עמ' , 29-26 והקדמת המתרגם , עמ' . 4

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help