sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא בעיית ירושלים : היבטים בין לארמיים פלסטיניים וישראליים משה עמירב הספרות העוסקת ב'בעיות מדיניות' מבליטה בשנים האחרונות מסגרות תיאורטיות שמטרתן לסייע בידי קובעי המדיניות 'לפתור' אותן . אחת המסגרות הללו נוקטת גישה של 'הגדרת הבעיה' על ידי ה'שחקנים' המרכזיים : ככל שאחד ה'שחקנים' מצליח להגדיר מחדש את הבעיה ולהביא את הצד שכנגד להסכמה - כך יגדלו סיכוייו להגיע לפתרונה . המדדים להצלחה נקבעים על ידי ה'שחקנים' עצמם כ'יעדים . ' במבוא זה אנסה לבחון את משקלם המשתנה של ה'שחקנים' בירושלים במאה ה , 20 את הדרך שבה כל אחד מהם הגדיר את 'בעיית ירושלים' ואת מידת הצלחתו של כל צד בהשגת יעדיו . א . ההיבט הבין לאומי : מבנאום לפשרה בין שני השחקנים הראשיים במאה העשרים התחלפה פעמים מספר הגדרתה של 'בעיית ירושלים : ' עד ה 11 בספטמבר , 1917 יום כיבושה של העיר בידי הגנרל הבריטי אלנבי , הוגדרה הבעיה על ידי המעצמות הקולוניאליות כ'בעיית המקומות הקדושים . ' המעצמות האירופיות , בעיקר בריטניה וצרפת , השתמשו בהגדרה זו במטרה להחליש את האימפריה העות'מנית , שהייתה אז 'השחקן הראשי' בירושלים , ולרשת אותו בבוא היום . כמדינות נוצריות , היה להן נוח להגדיר את הבעיה כ'הגנה על המקומות הקדושים לנצרות , ' וכך היא אמנם הוגדרה עד שנת . 1917 ב 1922 הגדיר חבר הלאומים את הבעיה כ'בינלאומית : ' הוא נתן לבריטניה את המנדט על ארץ ישראל והסמיך אותה לשמור על ירושלים כפיקדון של הקהילה הבין לאומית . מאז קיבלה הקהילה הבין לאומית - חבר הלאומים ואחר כך האו"ם - את תפקיד 'השחקן הראשי' בירושלים ' . שחקנים' אחרים , כגון ירדן , הפלסטינים , המדינות המוסלמיות והיהודים , קיבלו בלית ברירה הגדרה זו של הבעיה . האילוצים הפוליטיים של התנועה הציונית דחקו את ירושלים לשולי העשייה הציונית . המנהיגים הציונים , מהרצל ועד בן גוריון , הכירו שיותר

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help