sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:210

תפילות השבת וברכותיה מוצאי שבת טכס ההבדלה תפילת ערבית של מוצאי שבת, המתקיימת בבית הכנסת, כוללת בדרך כלל גם טכס של הבדלה בציבור [ראה בכרך השבת, עמ' 411]. טכס ההבדלה נערך גם לאחר מכן בבית, במסגרת המשפחה. לפני המבדיל מובאים נר קלוע כשהוא דולק, כלי ובו בשמים וגביע מלא יין. המבדיל מגביה מעט את הגביע ביד ימינו ואומר: עמידה הנה אל ישועתי, אבטח ולא אפחד, ישעיה יב, ב-ג כי עזי וזמרת יה יהוה, ויהי לי לישועה. ושאבתם מים בששון ממעיני הישועה. ליהוה הישועה, על עמך ברכתך סלה. תהלים ג, ט יהוה צבאות עמנו, משגב לנו אלהי יעקב סלה. תהלים מו, יב יהוה צבאות, אשרי אדם בטח בך. תהלים פד, יג יהוה הושיעה, המלך יעננו ביום קראנו. תהלים כ, י את המשפט הבא אומרים גם הנוכחים כולם: ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר. כן תהיה לנו. והמבדיל ממשיך ואומר: כוס ישועות אשא ובשם יהוה אקרא. תהלים קטז, יגאסתר ח, טז 0 עזי וזמרת יה ה': ה' הוא הנותן לי עוז ולו אני מזמר. ה' צבאות: אלהי צבא השמים וצבא הארץ, היקום כולו. משגב: מחסה ומגן. ויקר: וכבוד. כן תהיה לנו: שלוש מילים אלה אינן מופיעות בפסוק ממגילת אסתר, והן נוספו כביטוי לתקוותם ותפילתם של המתפללים, שיזכו גם הם לטובות שנזכרו בפסוק. כוס ישועות: כוס היין שהיו טכס ההבדלה: הטכס מציין באופן בולט את המעבר מן השבת אל ימות החול, והוא מקביל על דרך הניגוד אל הקידוש, הנאמר בליל שבת [ראה לעיל, עמ' 151]. לטכס ההבדלה כמה חלקים: [א] מבוא המורכב מפסוקי מקרא העוסקים בעיקר בבקשת ישועה; [ב] ברכות על היין, הבשמים ואור הנר; [ג] ברכת "המבדיל בין קודש לחול". כדי לזכור את סדר הברכות נקבע להן כסימן האקרוסטיכון יבנ"ה [=יין, בשמים, נר, הבדלה]. טכס ההבדלה מוכר בעיקרו כבר לתנאים [משנה ברכות ח, ה], אך פסוקי המבוא צורפו אליו רק בימי הביניים.

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help