sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

תפילות השנה וברכותיה לאותה בושה° אוי לה לאותה כלימה° הווי אומר: איזה מהן חביבø זה שהוציא את השולחן ואת הסולת עליו ... כך, כשנתן הקב"ה תורה לישראל לא נתנה להן אלא כחיטים להוציא מהן סולת, וכפשתן להוציא ממנו בגד [סדר אליהו זוטא, ב]. לאחר מכן אוכלים מפירות העץ - ובראשם משבעת המינים שנתברכה בהם ארץ ישראל. עם אכילת הפרי הראשון מברכים את הברכה על אכילת פירות ["בורא פרי העץ"]. [ב] זית אוכלים זיתים ואומרים: למה נמשלו ישראל לזיתø לומר לך, מה זית זה אין עליו נושרים לא בימות החמה ולא בימות הגשמים, אף ישראל אין להם בטילה עולמית, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא [תלמוד בבלי, מנחות נג ע"ב]. [ג] תמר אוכלים תמרים [לחים או יבשים] ואומרים: למה נמשלו ישראל לתמרø מה תמרה זו אין בה פסולת אלא: תמרים לאכילה, לולבין להילול, חריות [כפות] לסיכוך, סיבים לחבלים, סנסינים לכברה, שפעת קורות לקרות בהן הבית — כך הם ישראל. אין בהם פסולת, אלא מהם בעלי מקרא, מהם בעלי משנה, מהם בעלי אגדה, מהם בעלי מצוות, מהם בעלי צדקות [במדבר רבה ג, א]. [ד] גפן אוכלים ענבים או צימוקים ואומרים: למה נמשלו ישראל לגפןø אלא מה הגפן כשבעליה מבקשים שתשביח מה הם עושיםø עוקרים אותה ממקומה ושותלים אותה במקום אחר והיא משבחת. כך, כיוון שביקש הקדוש-ברוך-הוא להודיע ישראל בעולם מה עשהø עקרם ממצרים והביאם למדבר והתחילו מצליחים שם. והתחילו מקבלין התורה ואומרים "כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע" [שמות כד, ז] ויצא להם שם בעולם [שמות רבה מד, א]. [ה] תאנה אוכלים תאנים או דבלים ואומרים: למה נמשלה תורה לתאנהø אלא כל הפירות יש בהם פסולת: תמרים יש בהם גרעינים, ענבים

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help