sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

תפילות החיים וברכותיהם נוהגים ליטול את הידיים במים בשעת היציאה מבית הקברות, ויש האומרים בעת הנטילה: בלע המות לנצח, ומחה אדני יהוה דמעה מעל כל פנים, וחרפת עמו יסיר מעל כל הארץ, כי יהוה דבר. ישעיה כה, ח האבלים הולכים לבית שבו ישבו "שבעה" ומגישים להם סעודה קלה [הקרויה "סעודת הבראה"]. "השבעה" בשבעת הימים שמאז הלוויה [כאשר יום הלוויה הוא הראשון שבהם] יושבים האבלים בבית [ויש מקפידים לשבת בבית הנפטר], שם מתקיימות כל תפילות היום ולשם גם באים בימות החול האנשים המבקשים להביע את השתתפותם בצער האבלים ולנחמם. [בשבת לא נוהגים בפרהסיא בדיני האבלות ואין מנחמים את האבלים.] לאחר ביקור הניחומים, נפרדים המנחמים מן האבלים ואומרים להם: המקום ינחם אתכם [אותך / אותך] בתוך שאר אבלי ציון וירושלים, ולא תוסיפו [תוסיף / תוסיפי] לדאבה עוד. ויש הנוהגים לומר במקום זה נוסח קצר יותר: מן השמים תנחמו [תנחם / תנחמי]. בלע: [ה'] יעלים ויכלה. 0 לדאבה: לדאוב, לחוש צער. לדאוב, לכאוב] עוד", אלא שבבית הקברות — כשחווית המוות היא טרייה וכואבת — מסתפקים בבקשה שה' ינחם את האבלים, כיוון שמוקדם עדיין להביע את התקוה להסתלקות הצער מן האבלים. נוסחת ניחום האבלים מוכרת — בנוסח שונה במקצת — מימי הביניים ["השם ינחמך עם שאר אבלי ציון"]. בלע המות וכו': דברי הנביא נדרשים כאן כהבטחה לעתיד לבוא: המוות, הדמעה, הצער והעלבון ייעלמו מן העולם. סעודת הבראה: סעודה זו מורכבת בעיקר ממאכלים שצורתם עגולה [ביצה, עדשים, כעכים], ונוהגים לפרש זאת כסמל למחזוריות החיים: "דור הולך ודור בא". השם "הבראה" ככינוי לסעודה שלאחר הקבורה גזור מן המסופר על דוד: "ויבוא כל העם להברות את דוד לחם" לאחר קבורת אבנר [שמואל- ב ג, לה].

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help