sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ילדיהם לבית ספר זה , שילמו להורים riK הכסף , שיכלו הילדים האלה להרוויח לשם כלכלתם . במוסד השני , לנערות , למדו חמישים נערות - תפירה , מעט תפילות ומעט חשבון . במשך כל המאה ה 9 ו היה מאבק חריף בין כל מי שניסה לחדש במערכת החינוך היהודי לבין נציגי "היישוב הישן" בירושלים , אך ליוזמתו של אלברט כהן לא הייתה ההתנגדות חזקה כל כך . חוקרים הציעו לכך הסברים אחדים , כגון : אלברט כהן היה דיפלומט ולכן השכיל להקים ועד , שכלל רבנים אשכנזים וספרדים , שישגיחו , כביכול , על המוסד הזה וייווכחו לדעת , שבעצם זהו לא יותר מ"תלמוד תורה" בתוספת קטנה של לימודי חול , ובעיקר - לימוד מלאכה . אחרים טוענים , שרוב הילדים באו מבתים עניים - להורים לא היה כסף להשכיל את בניהם , ולכן הם לא התנגדו כל כך למוסדות של כהן . שנה לאחר מכן , ב , 1855 נכנס לפעולה הפילנטרופ היהודי משה מונטיפיורי . ( 1885- 1784 ) היה זה ביקורו הרביעי בארץ ישראל , ובו קנה את האדמות , שאחר כך ( ב ( 1860 בנו עליהן את השכונה "משכנות שאננים . " את הכסף לאדמות אלה קיבל מיהודה טורא , ( 1854-1775 ) נדבן יהודי בארצות הברית . כאשר הגיע מונטיפיורי לירושלים בלוויית מזכירו אליעזר הלוי , ( 1888- 1809 ) שידע עברית , שיכנע אותו המזכיר , שכדאי לעשות משהו גם לטובת החינוך . מונטיפיורי החליט לפעול לטובת חינוך הבנות . מדוע דווקא בנות ? מפני שהחרדים לא התנגדו כל כך לחינוך הבנות ( דרך אגב , כך היה גם באירופה עד מלחמת העולם השנייה . בנות של " חסידים" למדו בבתי הספר הציבוריים , אולם הבנים קיבלו רק חינוך מסורתי דתי . ( מונטיפיורי החליט לפתוח מוסד , שבו ילמדו את הבנות תפירה , רקמה , מלאכות בית , וגם קצת חשבון . כאשר נפתח מוסד זה בירושלים ( בשנת , ( 1855 ביקרו בו 140 נערות . 400 נוספות , שביקשו להירשם , לא התקבלו , כי לא היו תנאים לכך . אליעזר הלוי סיפר בזיכרונותיו , שבשנת 1856 הגיעה מחנכת מאנגליה ושיבחה מאוד את המוסד החינוכי הזה . לעומת זאת , לודויג פרנקל , שהזכרתיו לעיל , ביקר קשות את "תלמודי התורה" בירושלים וגם את המוסד הזה . אבל כבר ציינתי לעיל , שהיה לו אינטרס ברור

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help