sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הילדים עד בתי המדרש למורות ולמורים . בחלק השני של פאוסט מאת גיתה נאמר : "את זה אוהב , את מי שמשתוקק אל הבלתי אפשרי . " ואמנם , המורים החלוצים שאפו אל הבלתי אפשרי , כי באותה תקופה חסרה העברית המדוברת מילים רבות לצורך הוראה - לא רק של השפה העברית אלא גם ובעיקר של מקצועות אחרים - אך המורים התעקשו , עשו זאת והצליחו . בשנת 1912 הודה אחד העם ש"המורה העברי ניצח , " לאחר שכעשרים שנה קודם לכן , לא האמין שהדבר אפשרי . כדי להעריך את פועלם של המוריכו החלוצים , ראוי להתחיל בתיאור כללי של מצב החינוך היהודי בארץ ישראל מראשית המאה ה 19 עד סופה . במשך מאות שנים היה החינוך היהודי - בכל מקום - מסורתי דתי , כלומר.- את הילדים הקטנים לימדו חומש וסידור , ואת הילדים המבוגרים יותר - משנה ותלמוד . כך היה גם בארץ ישראל במאה ה . 19 חינוך מסורתי זה ניתן על ידי מורים פרטיים ב"חדר" או ב"תלמוד תורה . " בחו"ל היה ה"תלמוד תורה '' מיועד רק לעניים , אולם בארץ ישראל הקימו במאה ה 19 את ה"תלמוד תורה" כמוסד ציבורי ובפיקוח ציבורי . ב 840 ו הוקם בירושלים ה"תלמוד תורה" הראשון של העדה הספרדית , שהייתה אז העדה הגדולה בארץ . שנה לאחר מכן , ב , 1841 פתחו גם האשכנזים "תלמוד תורה" ציבורי . האשכנזים הללו נקראים " פרושים" או "מתנגדים" - משתייכים לאסכולה של הגאון מווילנה - לעומת ה"חסידים , " שתמכו בבעל שם טוב . באותה תקופה היו ה"חסידים" בירושלים מעטים ומפוררים ל"חסידויות" רבות , לכן לא היה להם "תלמוד תורה" ציבורי , אלא רק "חדרים , " כמקובל במזרח אירופה . ב"תלמודי תורה" - הן של הספרדים והן של האשכנזים - לימדו תורה , משנה וגמרא ( כלומר , אך ורק לימודי קודש . ( מסתבר , שרמת הלימודים ב"תלמודי תורה" לא הייתה גבוהה ביותר , אם כי ב"תלמודי תורה" בירושלים היה , כאמור , פיקוח

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help