sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הנכסף במונחים רחבים וכוללים , אוניברסליים וקוסמולוגיים , ונתפסת בעיני רוחנו כקשורה עם מושגי הנצח והאין סופיות של הזמן , מצומצמת האוטופיה , לפי מהותה , בתחומי החברה . היא יוצאת ממערכת נתונה של מושגי "הכאן והעכשיו" וכורתת ברית עם כוחות בעומקי המציאות . היא מניעה לפעילות את רצונו המודע של האדם המגשים . מעצם טיבה היא מציירת ציור ראלי , שראשו אמנם בשמים , בעולם הערכים , אבל צבעיו ומרכיביו בארץ מתחת . מתפיסה כזו של האוטופיה יש להסיק את המסקנה שאין לראות באוטופיה - ובאוטופיית הקיבוץ בכלל זה - רעיון מוגמר וצורה סופית , המאפשרים מדידה של הצלחה וכישלון , במובן של יעד אובייקטיבי , שהושג או נכשל . " האידאל יצר דחיפות' , כתב בובר " , אך לא יצר מגמות . הוא עורר , אך לא הכתיב . '' ספק בעיניי אם הייתה בכלל לדור מייסדי הקיבוץ אוטופיה שלמה , ציור מלא פרטים על הקהילה שעמדו ליצור . הנעשה , כידוע , קדם לנשמע . חזונם היה צירוף בלתי מובחן של סדר "עולם המחר" נוסח מרכס ואנגלס או נוסח א"ד גורדון או בורוכוב , שנתמזגו בדרך כלשהי עם חזון הנביאים ומושגי הצדק היהודי . הם גרסו מהפכה פנימית של האדם אגב הפיכתם של סדרי עולם וחברה , או לחלופין אגב בנייתה של חברת עובדים מחדשת ומהפכנית בארץ ישראל . אידאל החלוץ והחברותא , שבובר כה היטיב לסרטט , עמד לשירות הגשמתו של עולם חדש זה . צורכי היחיד וצורכי הלאום והחברה היו משולבים זה בזה ללא הפרד . יש להודות שחזון צמיחתו של "אדם חדש" תוך שינוי סדרי עולם וחברה , הוא חזון שלא התגשם . אין בנמצא , לפי מיטב הכרתי , אדם חדש . הרי זו עוד אחת מהעפלות האדם אל ההר המסתיימת במעידה ומצטרפת בכך למעידותיו מאז גירושו מגן העדן . עוד עמידה עירומה ומאכזבת אל מול קריאת אלוקים t איכה ? מאידך גיסא , אפשר לומר שהתפכחותנו והתבגרותנו בעידן המורכב שאנו חיים בו הולידה את ההבנה שאנו חיים - לפי מושגים דתיים - בעולם בלתי נגאל , ותמיד יעמדו חיינו בסימן המתח שבין החזון הרצוי לבין המאבק להגשמתו . תמיד נחיה עם צפיות משיחיות להיגאל , אך את עצמנו נבדוק לפי מושגי "התיקון , " תיקון היחיד ותיקון העולם במלכות שדי , וזאת בצעדים מדודים של "העלאת ניצוצות , " בזינוקים ובנסיגות בלתי פוסקים . עמדה זו מחייבת ציורי אוטופיה משתנים ותלויים בזמן ובמקום , מוכתבים על ידי מושגי חברה ומוסר משתנים , תוך היענות והתאמה למציאות המשתנה . בלשונו של מורי , פרופ' ק' פרנקנשטיין ז"ל , יש לשאול בדבר כישלון או הצלחה ב"אפשרי" - 2 שם , פרק י , ניסיון שלא נכשל , עמי . 121

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help