sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקיבוץ ניסיון שלא נכשל - האומנם ? טובה אילן האומנם כישלון למושג הכישלון שני פנים . בחיי יום יוס אנו מדברים על כישלון כאי הצלחה של השגת יעד אופרטיבי ברור ונבחר . כך נאמר , למשל , שכיתת חיילים נכשלה בכיבוש היעד שהושם לפניה . אך יש מקום לדבר גם על כישלון כתחושה של אי הצלחה בדרך , גם כאשר סופה ויעדה של אותה דרך אינם ברורים ומובנים עד תום להולכים . תחושת הכישלון היא אז סובייקטיבית , ועולה מנבכי נשמתו של האדם שאינו מרוצה מעצמו . אין לה דבר עם מדדים אובייקטיביים . האדם מטבעו חולם חלומות ויש לו ציפיות . תחושת הכישלון מבטאת אז תחושה של מעידה , של אי עמידה בקריטריונים שהאדם הציב לעצמו , אפילו הם דיפוזיים ובלתי מודעים לו עצמו עד תום . האוטופיה , ככל שהיא תולדת הפילוסופיה , והאסכטולוגיה או "חזון אחרית הימים' , ככל שהיא ציור נבואי , הן בעלות אופי ראליסטי , קובע בובר , כשהוא דן בהגדרת האוטופיה הסוציאליסטית בספרו "נתיבות באוטופיה . " הן ראליסטיות , אם כי נראות לפרקים בלתי תלויות ברצון האנושי , משום שאין להפרידן מיחס ביקורתי לתכונת עולמו המצוי של האדם . גם האוטופיה גם האסכטולגיה הן משאלות , כיסוף אל הדבר הנכון , אל הדבר הראוי להיות . האסכטולוגיה המשיחית , לפי בובר , היא ציורו של זמן שכולו טוב , והאוטופיה היא חזונו של הנכון והרצוי באידאה , המוצאת את תיקונה בציורו של מקום שכולו טוב . אך בעוד שזו הראשונה מפליגה אל מעבר לעניין החברתי ומציירת את העתיד * דברים שנאמרו בסימפוזיון במלאות 25 שנה לפטירתו של מרטין בובר . הדברים נועדו לפרסום בשנתון הקיבוץ הדתי , שבסופו של דבר לא יצא לאור . תודתנו למזכירות הקיבוץ הדתי ובמיוחד לדני תמרי שהואיל להעביר אלינו את המאמר ) . המערכת ) 1 מי בובר , נתיבות באוטופיה , תל אביב תש"ז .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help