sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אהרון וגמן מייסד המוזיאון ומנהלו הראשון - דברים לזכרו רק מעטים ינחלו תושיה ותפארת גם יחד . טוב לו לאיש , בחלקו אלה שתיהן גם נפלו . תאוגניס 934-933 זה היה לפני למעלה משלושים שנה , כאשר השתתפתי כסטודנט בחפירות קיסריה . בוקר אחד הופיע גבר תמיר , דק גו , לבוש בגדי עבודה כחולים , כשסיגריה בפיו וחיוך נסוך על פניו . קולו היה נמוך ומהדהד , צרוד קמעא , נלהב מן החפירה ומגלה סקרנות אמיתית ומקצועית . ביקורים אלה חזרו ונשנו מדי יום . כששאלתי לתומי מי הוא האיש , נאמר לי : אהרון וגמן , חבר קיבוץ שדות ים . במהלך עבודתי בחפירות קיסריה פקדתי לראשונה את המוזיאון שאהרון טרח בהקמתו וטיפח אותו תוך דאגה ומסירות . המוזיאון נחרת בזכרוני , במיוחד החצר המטופחת שבה מדשאה ירוקה , מגוון פסלי שיש ועמודים הנושאים שלל כותרות עתיקות ; ובארבע פינותיה ארבעה אולמות תצוגה . בתיכנונו ובעיצובו מזכיר המוזיאון מצודה רבועה עם ארבעה מגדלים וחצר במרכז , השומרת לא על דרכי מסחר , או על חוף הים מפני פלישה בלתי צפויה , או על קיבוץ שדות ים , אלא על אוצרות שגלומים בהם נבכי העבר של ארץ ישראל , של הפרובינציה פלסטינה פרימה ושל קיסריה הימית בירתה , שהורדוס המלך בנה לתפארת . אפשר להפליג על כנפי הדמיון ולראות בחצר המוזיאון , המעוטרת ביער עמודים ובכותרות קורינתיות מגוונות , חצר מקדש עתיק , בדומה לזו של מקדש מצרי קדום , ממנה ניתן להכנס להיכלות האוצרים פסלים , פסלונים , תבליטים , קיראמיקה , מטבעות ועוד . כל אלה נוצרים בתוכם הסטוריה ארוכת ימים ומהווים אספקלריה לקורותיה של עיר מפוארת ויחידה במינה על חופה של ארץ ישראל . ממוצגים אלה ניתן ללמוד על אליה ופולחניה של העיר , על בנייניה , על דת ומיתולוגיה , על אירועים הסטוריים , על מעמדה של קיסריה ועוד . בביקור במוזיאון קיימת תחושה שמתנהל דו שיח בין המבקר לבין המוצגים , שבו שני הצדדים מישירים מבטם האחד אל השני ומנסים לשחזר בשפת העיניים את עברה של קיסריה העיר . המוזיאון הוא מלאכת מחשבת , שהממצאים בו מוצגים בטעם רב המשקף את טעמו האישי של אהרון . התכנון והעיצוב משרים אווירה נעימה ואינטימית ותחושה אסתיטית , המגבירים את ההתפעלות והסקרנות . מלאכת מחשבת זו היא ביטוי לרצון , למעש , להתמדה , למסירות , לחושיה ולתבונה , אשר נתמזגו באישיותו של אהרון בצד יצר החיפוש , הסקרנות ואהבת העבר . המוזיאון הוקם על חוף ימה של קיסריה , בקרבת היכלות , ארמונות ומבנים מונומנטליים שחרבו ועברו מן העולם והיו כלא היו ; סמוך לעיר שאבק ההסטוריה וחולות הים כיסו אותה . עתה , חפצי נוי ואמנות שעיטרו ופיארו את קיסריה , ואשר אותם אסף אהרון בעמל רב , תוך השקעת כל מרצו ואהבתו , מוצגים במוזיאון ומהווים עדות אילמת לתפארתה . בסוף שנות השבעים ובראשית שנות השמונים חזרתי וביקרתי מספר פעמים במוזיאון וקשרינו התהדקו . נוכחתי מחדש כי המוזיאון ואהרון וגמן חד הם . מוזיאון זה הוא יש מאין , יציר כפיו ופרי תושייתו וחזונו של איש אחד ; עבודת נמלים לאורך שנים . אהרון אהב את המוזיאון , שהיה עבורו " ילד טיפוחים , " אהבת נפש ותמיד דיבר עליו ביראה ובהתרגשות . לזכותו ייאמר שלעולם לא היסס לשאול ברי סמכא , להוועץ עמם , לשמוע את דעתם המקצועית על הא ועל דא . אני זוכר את לבטיו ופחדיו בעניין גורלו של המוזיאון ועל תוכניות שנפרשו לפניו לצורך הרחבתו והעתקתו לקרבת התיאטרון הרומי . היו לו רגשות מעורבים בעניין . מחד גיסא הוא רצה בכך שהמוזיאון יגדל , יתרחב

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help