sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

לא הייתי רוצה להשאירם להיסטוריה , " ופעם "אני כתבתי היום בפעם הראשונה את השם המלא כמו שהוא . יותר טוב . שהרי או שאשמיר את היומנים , או שיידעו 'החוקרים הצעירים' לפי ההקשר ; " ובמקום אחר ביומן היא מציינת בעניין זה : "והלא הייתי יכולה לרשום כאן רשימה של פגישות שכל סנוב אינטלקטואלי היה בולע את רוקו . הנה ארשום - למקרא אותו סנוב ( שיתפקע . " ( ולהלן היא מפרטת מי ומי הם אנשי הספרות העולמיים מן המעלה הראשונה שנפגשה אתם לאחרונה — " למקרא אותו סנוב . " וכן , במקום אחר נוסף : "הייתי רוצה לראות את תלמיד הסמינר , אחרי מותי , שיפענח את הסימנים שלי . לאיזה אבסורד אפשר להגיע ! אולי אפילו לכתוב עבודת דוקטור . זהו ... " היינו , הצופן האישי שלה , המציין פעמים רבות לא בשם מלא , אלא רק באות אחת או בראשי תיבות אה שם האיש שבו היא דנה , מעיד על איזשהו רצון להקשות קצת על "החוקרים הצעירים" או "על תלמיד הסמינר" - כי לה עצמה אין בכך שום צורך - ומניח מראש את האפשרות שהחומר יגיע לידיהם . שהרי אילו רצתה נחרצות להשמיד את היומנים יכלה לעשות כך . זאת ועוד : למותר להסתייע בדוגמאות נודעות מתולדות הספרות על סופרים שציוו להשמיד את כתבי היד של יצירותיהם , כגון צוואתו של קפקא למקם ברוד , ומבלי לדון בשאלה מה דמות הייתה לה לספרות העולם בלי קפקא , אילו ציית ברוד לצוואה הזאת , מתבקש לומר כי לאה גולדברג עצמה לא צייתה לרצונו של האיש שהיה , על פי עדותה , המשמעותי ביותר בחייה , אברהם בן יצחק סונה , ולמרות רצונו המפורש להישאר בחיק האלמוניות , הקדישה לו שיר הנושא את שמו , ודברי ניתוח ופרשנות לשיריו , וכתבה עליו את מסתה הנודעת "פגישה עם משורר , " ופתחה אותה במילים : הוא לא רצה שידובר בו ברבים . אם הופיע שמו בדפוס , היו פניו לובשים אותה ארשת של דאבון ושאט כאחת , שהייתה מביאה את רואיה לידי נקיפת לב . כל כתיבה עליו היא כפגיעה ברגשותיו . על כן יקשה כל כך לדבר בו עתה , כשאיננו קורא , איננו שומע , איננו יכול עוד לאסור עלינו דבר זה . אך אי אפשר לעשות את רצונו , אי אפשר להשכיחו כאשר חפץ . כל שכן כשהמדובר ביומנים שלה , כשיש יותר משמינית של ודאות שלאה גולדברג שקלה לא פעם את האפשרות שבזמן מן הזמנים יותן להם

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help