sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

שהתפרסמו בהמשך וההבדל ביניהן טמון בעיקר בתוספות . התוספות מוסיפות להבנתנו את מהלך הוויכוח ההיסטוריוגרפי שהתחולל מאז — 1988 ואילו כוונתי כאן היא פשוט להביא בפני הקורא העברי את המאמר המקורי שעזר לחולל את הוויכוח . לאחר המאמר ההיסטוריוגרפי , ממשיך קובץ המאמרים המוגש כאן בשני מאמרים הנוגעים לנושא שבספרי , לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים 1949-1947 , ( באנגלית : קיימברידג' ; 1988 בעברית : עם עובד , ( 1991 לא הקדשתי לו מספיק מחשבה , מקום או חשיבות . הנושא נוגע למחשבה בהנהגה הציונית בעשור שקדם ל 1948 על אודות "טרנספר" או הוצאת הערבים מארץ ישראל או מחלקיה שעתידים היו להפוך למדינה היהודית . למחשבה זו היתה השפעה על מה שהתרחש במלחמת תש"ח — ולו רק בהכשרת המוחות והלבבות בקרב ההנהגה האזרחית והצבאית לאותו טיהור אתני מוגבל שאכן קרה בחודשי המלחמה . אינני טוען , כפי שטוענים חוקרים ערבים ופרו ערבים כמו נור מסאלחה ונורמן פינקלשטיין , ( Palestine Conflict , Verso 1995 , Part I Studies , 1992 ; Finkelstein , imageand Realityof the Israel- Masalha , Expulsionof the Palestinians , Instituteof Palestine ) שההנהגה הציונית גיבשה בעשורים שלפני 1948 אידיאולוגיה אחידה וקונסנזואלית , ואימצה מדיניות של גירוש , שאותו ביצעה במהלך תש"ח באופן שיטתי , ועל פי תוכנית אב מוכנה מראש . אבל אין להכחיש כי ההנהגה אכן נכנסה למלחמה עם תפיסה שהטרנספר רצוי ואולי אף הכרחי לכינונה של מדינה יהודית ולשימורה , והיתה נכונה לראות יציאת ערבים ולעודדה ולעתים אף לצוות על גירושם ( כפי שעשה בךגוריון בלוד וברמלה ביולי . ( 1948 היא רצתה לסיים את המלחמה עם מיעוט ערבי קטן ככל האפשר בתחומי המרינה , למחרת שמחה על יציאתם ועשתה הכל - ובהצלחה רבה - כרי למנוע את חזרתם , mmdserT ) . או הלך המחשבה הזה הוא אשר אפשר את הגשמת הטיהור האתני המוגבל , ללא עוררים רבים וללא התנגדות מהותית מצד פלגים שונים של היישוב . בנושא הזה , למרות מספר קולות שוליים ולא תמיד כנים משורות מפ"ם , היה בהנהגה הציונית קונסנזוס מקיר אל קיר . במאמר "הערות על ההיסטוריוגרפיה הציונית ורעיון הטרנספר בשנים " 1944-1937 הנושא הזה רחוק מלהיות ממוצה . עדיין נחוץ

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help