sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שכזה : הבדידות והניכור שמקורם בהתפרקות החברתיות האורגנית , המשפחתית הקהילתית , ובהופעתה של חברת המונים אנונימית המותירה את היחיד בתור שכזה חסר אונים ומופקר לגורלו . מטבע הדברים חשו באכזבה זו יותר מכל האינטלקטואלים שמבחינתם התבטא עיקר רעיון הקדמה של ההומניזם בקניין הערך של היחיד , כל יחיד אנושי בייחודו , כעולם בפני עצמו . גם מבחינה מהותית עמוקה זו התברר מכל מקום שהריבונות האנושית שתפסה את מקום הדת לא הגשימה את חזון ההומניזם , אלא הפריכה אותו . משבר ההומניזם נבע , אפוא , מהצטברות כל האכזבות , המצוקות והמרירויות הללו . הן הציגוהו באור של ביקורת דומה לזו שמתח הרציונליזם של ההשכלה על הדת השלטת בשעתה : ההומניזם נראה כגירסה חילונית של צביעות ישועית , נצלנית ומתחסדת במוסרנותה האידיאליסטית . הרתיעה בייחוד הטענה הדיאלקטית שהחוקיות התבונית של התהליך ההיסטורי תביא , מתוך ההיגיון הפנימי שלה , ליישוב הבעיות כאילו מעצמן . נדרש רק אורך רוח מצד כל המאוכזבים . טענה זו נראתה בפועל כסוג חילוני של "הצדקת אלוהים" ישועית שמטרתה להרגיע את הדחף המהפכני המאיים על המשטר הצדקני בהבטחת חלק לעולם הבא שיתגשם בעתיד לא נראה . הבעייתיות ניכרה כבר בשיטות הפילוסופיות המאוחרות של האידיאליזם , שנראו עתה כשיטות של מגננה רטרוספקטיבית . בפילוסופיה של הגל נעשה המאמץ השיטתי העקבי ביותר לאזן את הסכסוכים שהתגלו בהיסטוריה בכלי הלוגיקה הדיאלקטית "-. תזה " , " אנטי תזה" ו"סינתזה" גואלת , אלא שהסינתזה זיהתה את אידיאל התבונה עם אינטרס מדינת החוק הלאומית . במישור הפילוסופי הסתמן המשבר אצל תלמידי הגל שעמדו מול עובדות ההיסטוריה הבלתי מיושבות ומול ציפיותיהן הנכזבות של שכבות שונות בעם , שאותן היה עליהם לייצג תוך פנייה לכיוון של סוציאליזם או לכיוון של לאומנות . הסכסוכים והסתירות שהחמירו לא התיישבו עם הקוהרנטיות הלוגית של השיטה . נראה היה שהפילוסופיה של הגל פתרה את כל הבעיות הלוגיות בתוכה אך הותירה את הבעיה האחת : הנתק בין "הרוח" לבין "המציאות . " התגובה הפילוסופית התבטאה , אפוא , במשנות שהסיקו את המסקנה הרדיקלית : חייבים להקדים את ניסיון החיים הממשי של מאוכזבי מדינת החוק לסוגיהם להנחות הא פריוריות של התבונה האידיאליסטית . אם תרצה אמור : החומר קודם לרוח ומעצבו , ואם תרצה אמור : ה"קיום" ( אקזיסטנציה ) קודם למהות . נזכיר את הנציגים הבולטים ביותר של האסכולות החלוקות זו על זו , שכל אחת מהן ביטאה היבט קיומי של מציאות מורכבת ורבת סתירות : מרקס ואנגלס מנקודות הראות המשולבות של מעמד הפועלים המנוצל והמיעוטים הלאומיים המדוכאים ; שופנהאואר וניטשה מנקודת הראות של האינדיווידואליות המאוכזבת בגלל הרגשת הניכור ואובדן הערך העצמי של האדם כיחיד . קירקגור מנקודת ראותה של האמונה הדתית כגורם היחיד שיכול להחזיר לאדם את הכרה משמעות הקיום וערכו . המגמות הניאו קאנטייאניות בפילוסופיה מילאו את תפקיד המגננה על ההומניזם הנתקף כדי להצילו ולחדשו על ידי ביקורת מתקנת . מכוח תהליך האמנציפציה נמצאו יהודי ארצות מערב ומרכז אירופה בכל צומתי המאבקים שתוארו לעיל . הם השתלבו בתהליכים הכלכליים , החברתיים ,

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help