sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אגב פגיעה בתהליך התייצבותו , ו"קץ ההיסטוריה" באותו מובן שחזה הגל לא נראה באופק . השלמת עליית המעמד הרכושני לשלטון עד אמצע המאה התשע עשרה בארצות מערב ומרכז אירופה היא שהניעה , אפוא , את ההתארגנות האדמיניסטרטיבית והפוליטית של המדינה הלאומית הריבונית שנשענה על לגיטימיות מעוגנת בתוך החברה האזרחית על בסיס של דמוקרטיה חילונית . רק מן החברה האזרחית יכול היה המעמד הרכושני , שייצג אינטרסים ארציים , לשאוב את סמכותו . הלאומיות הטריטוריאלית הלשונית היתה התשתית לשלטון שזה מקור סמכותו , על כן הנהיג המעמד הרכושני את המהפכות הלאומיות החילוניות שפירקו את הקיסרויות הכנסייתיות של ימי הביניים . אולם מתוך כך נתווספו על ניגודי האינטרסים המעמדיים גם בעיות היחס אל המיעוטים הלאומיים , ובעיות היחס בין הלאומים שהגיעו לריבונות והתחילו להתחרות על משאבים ועל שווקים . משמע שרעיון מדינת החוק ההומניסטית שנועד להשיג איזון , יציבות ושלום פנימי וחיצוני על בסיס רציונלי , השיג תוצאה הפוכה . הגשמתו כאינטרס של המעמד הרכושני הולידה את הסכסוכים שתוארו לעיל : המעמד שהגיע לשלטון בשם העם דחק את קודמיו וניצל את אלה שמתחתיו . זאת היתה הסתירה הפנימית שערערה אותו והכחישה את הישענותו על שכל ועל תבוניות מוסרית אוניברסלית . מבחינה משפטית פורמלית הוא אמנם הגשים את הבטחתו לכל העם . יתר על כן , בתהליך העלייה לשלטון ביקש המעמד החדש את תמיכתו הפעילה של העם שהתגייס לעלות על הבריקדות . דווקא משום כך הזדקרה לעין תוך שנים מעטות הסתירה בין השוויון הפורמלי לפני החוק לבין הערר הצדק בחלוקת הרכוש ובשליטה על אמצעי הייצור . מדינת החוק הלאומית הבטיחה הרבה לכל ולא קיימה אלא את משאלותיה של שכבה חברתית אחת . כל היתר נוצלו על ידה וראו את עצמן כמולכות שולל . עם זאת הן כבר התנסו בהתארגנות ובפעילות פוליטית ואי אפשר היה למנוע את התארגנותן מחדש נגר המשטר שתמכו בו בראשיתו . שכבת האינטליגנציה היצירתית , האינדיווידואליסטית , שגם היא השתחררה על ידי המהפכה הלאומית ויצרה למענה מנהיגות רוחנית מתוך התלהבותה למשטר המבוסס על רעיון החופש , התאכזבה מן התוצאה שהיתה רחוקה מאוד מחופש אינדיווידואלי והיא שהנהיגה עתה את המרי הגואה של מאוכזבי מדינת החוק הלאומית מכל הסוגים והוסיפה עליו את המרי של האישיות האינדיווידואלית המקופחת , נושאת הרגשות של ניכור , בדידות והגבלת החירות . לסיכום , ניתן לציין ארבעה סוגים של אכזבה מהישגי המהפכה התעשייתית , הקפיטליסטית והלאומית שהבטיחה קדמה : ראשית , אכזבת המעמדות החברתיים הנמוכים , ובייחוד מעמד הפועלים , שחי בתנאים של ניצול מחפיר , עוני שעל גבול חרפת הרעב ותנאי עבורה לא אנושיים , למעשה תנאי עבדות . שנית , אכזבת המיעוטים הלאומיים או הדתיים שלא הצליחו , או לא יכלו לכונן לעצמם מדינה לאומית נבדלת , ועל כן נתקפחה זהותם ודוכאה והס חיו בתנאי הפליה , השפלה ורדיפות . שלישית , אכזבת האריסטוקרטיה המסורתית ואכזבה חוגי הכנסייה , שנדחו ממעמדם אך עדיין היה בידם כוח כלכלי ומדיני מסוים והם השיבו מלחמה ואף ניצלו את אכזבת ההמונים כדי לגייס את תמיכתם . ולבסוף , האכזבה הכללית מבחינת הרגשת היחיד האנושי בתור

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help