sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

באה התעמולה המשננת , המאמתת על ידי חזרה אינסופית והלעגת העמדות היריבות , תוך ניצול של ידע פסיכולוגי וטכניקות של שטיפת מוח . האידיאולוגיה לא היתה , אפוא , מכשיר להכרת האמת אלא מכשיר להגשמתה על ידי כפייתה קודם כל על מחשבותיהם של בני אדם ואחר כך על מעשיהם ואורחות חייהם . ההוכחה הסופית לצדקתה אמורה היתה להיות הגשמתה בעתיד , ובמובן זה בוודאי ניתן היה לראות בה סוג חדשני של דת חילונית משיחית שהמירה את ההומניזם האידיאליסטי . ראוי לתת , אפוא , את הדעת לעובדה שגם המגננות הפילוסופיות על ההומניזם נדרשו לעמוד בפני מבחן מקביל לזה של האידיאולוגיות : היה עליהן להוכיח שהן עשויות להוביל להגשמת האידיאלים המוסריים שמקורם בתבונה . האם אפשר היה להגיע לכך בלי לחזור ולכונן את הדת בכלים של תבונה ? שאלה זו היא שהיוותה את ציר ההתלבטות של פילוסופיית הדת בתקופה זו . ההתמודדות עם אתגרים אלה חייבה מכל מקום בחינה מעמיקה של גורמי התמורות שחוללו את "משבר ההומניזם" בראשית שנות השמונים . מנקודת התצפית המאוחרת ניתן לאבחן את פעולתם המצטברת מראשית תקופת ההשכלה , המהפכה הצרפתית והמהפכה התעשייתית שביסודה , ועל כך מכל מקום היתה מידה רבה של הסכמה בין הפילוסופים וההיסטוריונים שנתנו דעתם להתבוננות ביקורתית בהשקפה ההיסטוריציסטית המתערערת : המהפכה התעשייתית מוטטה את האיזון החברתי והמדיני היציב יחסית ששרר במשך כמה מאות שנים באירופה הימי ביניימית . היו כמובן לכל אורכה של תקופה יציבה זו התפרצויות של מהומות שנבעו ממצוקה חברתית ומלחמות שנבעו מניגודי אינטרסים דתיים ושלטוניים , אך אלו היו בדרך כלל התפרצויות מקומיות ובעיקר — הן לא חתרו לסדר חברתי או מדיני חדש , אלא לפתור סכסוכים פרטיים שהתעוררו בתוך תפקודם של המשטרים הקיימים : מלך קם ומלך נפל , שושלת קמה ושושלת נפלה אולם מוסד המלוכה לא התערער , הריבוד החברתי שנשא אותו נשאר בעינו והלגיטימיות של הדת ושל החוק נשארו בתוקפם . המהפכה התעשייתית מוטטה את מוסדות השלטון הישן , המלכות והכנסייה , בתוך כך היא יצרה שני מעמדות חברתיים חדשים שהיחס ביניהם היה מלכתחילה מאבק חזיתי על אינטרסים קיומיים הקשורים לשליטה על אמצעי הייצור : המעמד הרכושני , שצבר עוצמה כלכלית וחתר לשלטון כדי למצות אותה , ומעמר הפועלים התעשייתי , חסר הרכוש וחסר השליטה על אמצעי הייצור שמהם התקיים , שתפס בהדרגה את מקום מעמדות האיכרים והאומנים . היא הפכה אותם מאנשים שהחזיקו בידם את הכלים להבטחת קיומם ולו גם בדוחק לפרולטריון מנוצל . בכך התחילה דינמיקה של ערעור הסדרים הקיימים תוך חתירה לייצובם של סדרים חדשים לבקרים . כיוון שניזונה מהתנגשות מובנית בין האינטרסים של המעמדות החדשים לישנים ובין האינטרסים של שני המעמדות החדשים , הפרה הדינמיקה של היחסים את שיווי המשקל החברתי בהתמדה ומנעה התייצבות . כל הסדר חדש היה למעשה זמני וכבר כשהתקבל נראה לכל הצדדים בלתי הולם את המציאות החברתית והמדינית שהמשיכה להשתנות בגלל הלחצים החברתיים והלאומיים שלא יושבו . מתנגדיו של הסדר החדש כבר היו מאורגנים ומוכנים למוטטו ולמנוע את התגבשותו

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help