sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כפי יכולתו ולכל אדם כפי צרכיו . " אבל כדי להגשימו היה צורך להעניק לשליטים עוצמה כפייתית מוחלטת , וכדי להצדיק אותה היה צורך להתמיד את רגש השנאה והנקמה באלה שמעשיהם הנפשעים בעבר עדיין מונעים , כביכול , את הגשמת הסדר החברתי החדש בהווה . בין כה וכה הנקמה הפכה להיות רציונל של שלטון עריץ שעלה מכל בחינה על עריצות השלטון הישן . בעקבות המהפכה הרוסית גברו הלחצים המהפכניים משמאל גם בשאר מדינות אירופה . תגובות הנקם הנגדיות מימין התבטאו בהתעוררות המקבילה של הפשיזם והנאציזם בספרד , באיטליה ובגרמניה . כנגד הטוטליטריות הנקמנית משמאל קמו משטרים טוטליטריים נקמניים מימין , אך גם במדינות שנשארו דמוקרטיות או ליברליות פעלו המפלגות הקומוניסטיות והלאומניות , והלחצים הכבדים משני הצדדים איימו על השלטון הדמוקרטי והסוציאל דמוקרטי שנשאר אימפריאליסטי וקפיטליסטי ולא הביא אלא תיקונים חלקיים ובלתי מספיקים לעיוותים החברתיים שנוצרו לפני המלחמה . מלחמת העולם השנייה היתה , אפוא , תוצאה בלתי נמנעת של ההתפתחויות הללו . היא התפרצה כעימות משולש : בין הקומוניזם , הפשיזם והנאציזם על כיבוש העולם , ובין אלה לבין ארצות הדמוקרטיה האימפריאליסטיות שגוננו על משטריהן ועל מרחב כיבושיהן . טבח המיליונים , הרס הערים ושאר תשתיות הציוויליזציה האירופית שהמלחמה הזאת חוללה בלב לבה של תרבות מודרנית מפותחת , משוכללת ובשם הגשמתם של אידיאלים משיחיים חילוניים חברתיים , לאומיים ואוניברסליים חתם את התקופה הנדונה כאחרית אפוקליפטית : יחד עם "העולם הישן , " שאמנם נהרס עד היסוד , חרבו התחזיות יהחלומות על עולמות חדשים שחשבו להקים במקומו . מנקודת הראות של סגנון החשיבה המוסרית , החברתית , הפוליטית והדתית שהנהיגה את התהליכים והמאורעות שתוארו לעיל ניתן להגדיר את התקופה הזאת כתקופת האידיאולוגיות הגדולות . הן שירשו את החלק ה"אופרטיבי" של הפילוסופיות ההיסטוריציסטיות , אף כי גם הן נוצרו על אימום פילוסופי והסתמכו עליו . האידיאולוגיה היתה סוג חדש של חשיבה פוליטית תוכניתית המכוונת להיות שווה לכל נפש . תפקידה היה לגייס המונים לפעולה ולהנהיג אותם לכיבוש השלטון . אכן היה זה יישום הלקח מכישלונן של האסכולות הפילוסופיות הרציונליסטיות והאידיאליסטיות שהתיימרו לעצב את תודעת התרבות של זמנן , ולהנחות את עמי המערב לקראת הגשמת "יעוד האנושות" בכלים של שכל ותבונה . יומרת הפילוסופיות הרציונליסטיות והאידיאליסטיות למלא את מקום הדת בחיי האנושות נכזבה , אך הרי גם הדתות שעוד נאבקו על מעמדן תוך הסתגלות לתנאי המודרנה לא הצליחו בניסיונותיהן לחזור ולמלא את התפקיד שמילאו בעבר . המקום שהתפנה נתפס על ידי סוג חדש של דוגמטיקה שתפקדה כדת חילונית משיחית לכל דבר . שלושה חלקים יש בכל אידיאולוגיה יעילה : א . תיאור וניתוח דמוי מדעי של המציאות הבלתי רצויה בהווה ; ב . הגדרת האינטרסים של ההמונים במציאות הנשללת והצעת הדרך להגשמתם על ידי פתרון חד משמעי שיעקור את כל המצוקות משורשן ; ג . הצגת הכלים והדרכים הבלעדיים להגשמת הפתרון . האידיאולוגיה התיימרה בביסוס מדעי , אך רק פישוט שלו נכלל בתוכה במישרין כאמצעי שכנוע . במקום העיון המעמיק

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help