sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא היסטורי ומתודולוגי התקופה השלישית בתולדות פילוסופיית הדת היהודית בזמן החדש התחילה בראשית שנות השמונים של המאה התשע עשרה והסתיימה באמצע המאה העשרים . אלה הם גבולות תקופה בתולדות עמי תרבות המערב ובתולדות העם היהודי . הם נקבעו מתוך שיקולים היסטוריים כוללים ולא על פי השינויים שחלו במחשבה הפילוסופית . בדיעבד הופיעו בתקופה זו שיטות שייצגו תנועות רוחניות ואידיאלים חדשים , וחלו שינויים בחקר תולדות עם ישראל גם מבחינת המתודולוגיות וגם מבחינת כמות ואיכות המידע : התיאור והתיעוד , הניתוח וההערכה . אלה מצדיקים את הקביעה שמדובר בתקופה מיוחדת בתולדות הפילוסופיה הכללית והיהודית , אולם גבולותיה וגדריה נקבעו , כאמור , על ידי מאורעות היסטוריים שביטאו תמורות במבנה החברתי ובתרבות והיוו אתגר למחקר ולפילוסופיה . במשך מאה השנים שחלפו מסוף המאה השמונה עשרה עד ראשית שנות השמונים של המאה התשע עשרה נוצרו מערכות כלכלה ומשטר והתחילו להתפרק , נוצר ריבוד חברתי והתחיל להתערער , נוצרו השכלה ותרבות רוחנית וכבר נראו לא עדכניים . אורחות חיים נקבעו ונעשו מפוקפקים ותחזיות העתיד , או נכון יותר , חרדותיו , התהפכו על פיהן . הבנת המאורעות ההיסטוריים והתהליכים שחוללו אותם חייבה שינויים מתודולוגיים ורעיוניים בחשיבה הפילוסופית כבר בראשית התקופה , ויש להדגיש כי הפנמת העובדה שהפילוסופיה נאלצה לסגל את עצמה לתמורות חברתיות ולמאורעות שלא נצפו על ידה מראש ולא תאמו את ודאויותיה התבוניות , חייבה דין וחשבון מעמיק על מקורות החשיבה הפילוסופית : האם היא עצמאית כמו שהניחה ? האם היא עצמה נובעת מן החוקיות של השכל והתבונה או שמא אין היא אלא משקפת התפתחויות שחוקיותן בטבע הלא תבוני ? ואם מתברר שלא התבונה היא המעצבת את מהלך ההיסטוריה וממילא גם את פניותיה ונטיותיה של החשיבה המנחה אותה מן הראוי לבחון הכל מחדש : תורת ההכרה , תורת החברה , תורת המוסר ותורת המדינה וממילא ברור ששאלת תפקיד הדת בתרבות תעלה מחדש . האתגר התבטא , כאמור , בהפרכת התצפיות החברתיות , הפוליטיות והתרבותיות שהזינו הן את פילוסופיות ההיסטוריה הרציונליסטיות והאידיאליסטיות של ההשכלה ושל ההומניזם התבוני , והן את אלו של הרומנטיקה , שהיתה פסימית לגבי רעיון הקדמה אך השליכה יהבה על שיבה אל מקורות קדומים לשם תחייה מחודשת . בראשית שנות השמונים של המאה התשע עשרה כבר היה ברור שאין חפיפה בין התמורות החברתיות והפוליטיות המתארעות בפועל לבין האידיאלים של ההומניזם . מדינת החוק הלאומית לא פתרה את הסכסוכים עם הכנסייה ואת ההתנגשות בין הדתות . להיפך . היא החריפה את העימותים הללו ויצרה עימותים נוספים : חברתיים ובין לאומיים חמורים ביותר .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help