sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

קבלת "כרטיס הכניסה לחברה הגרמנית" ( כממרתו השנונה של היינריך היינה ) ואת העובדה שרוב הצעירים שהצליחו לבסוף להגשים את חלום ההשכלה הכללית לא הפנימו ולא שמרו בשנות בגרותם אלא מטען מוגבל ושטחי של השכלה ושל חוויה יהודית , שעיצבו את זהותם האישית בצורה חיובית וביודעין ( מה שנשמר כלא יודעין , ואובחן על ידי הסביבה הכללית המסויגת מן היהודים באשר הם , הוא עניין הטעון אבחון בפני עצמו . ( ברור מכל מקום כי רגשות הניכור שהקהילה , בית ההורים וה"חדר" היהודי המסורתי שידרו אל הצעירים שנטו להתקומם נגדם חיזק בלבם את נטייתם והגביר את המוטיבציה לממש אותה . המוכנות לשלם את כל מחירי הזהות לשם חינוך מחדש במסגרות של גימנסיה ואוניברסיטה גרמניות התחזקה עד כדי החלטיות אמיצה . גם קסמה של התרבות האחרת , הנאורה , גבר . יותר מכן , נוצר דחף נפשי עמוק , שנחווה לא רק כרצון תבוני אלא כיצר , לברוח מן הזהות היהודית עד כדי הכחשת העצמיות המולדת : לא רק על ידי שינוי המאפיינים החיצוניים של סביבת המגורים , הלבוש , דרכי ההתנהגות , הנימוסים וסגנון הדיבור , אלא שינוי השקפת העולם , האתוס ותודעת השייכות המעצבים מבפנים את הרגשת ה"אני . " בשיאו היה זה , אפוא , לא רק דחף חיובי להסתגל לסביבה מושכת אלא שאיפה להיטמע במשמעות של המרת זהות שלילית שנואה בזהות אידיאלית , בלי להותיר רצף פנימי בין שתי הזהויות הללו . כעין לידה מחדש . עד כאן על ההתפתחות שהתחוללה מבפנים והופנתה החוצה . כאמור , בני הדור השני הכירו מראש את המכשולים הצפויים להם מצד החברה הגרמנית , בייחוד מן השכבה הנאורה שלה , שאליה רצו להצטרף . הם ידעו מהם מחירי הזהות שחברה זו דורשת במפגיע כתנאי להתקבלות , ויחסם השלילי לחינוכם היהודי הצדיק בעיניהם את הדרישות הללו והביאם לידי אידיאליזציה של החברה הגרמנית הנאורה . טבעי , אפוא , שנטו לפרש את ההתנגדות והחשד מצד החברה הגרמנית הנאורה במושגי המחירים שהם נדרשו לשלם כדי להצטרף אליה . הנחתם היתה שאם ייאותו לשלמם ולהפנים את ערכיה של החברה הגרמנית הנאורה יתגברו על הדחייה ויתקבלו ברצון . בנקודה זו אכן היה עליהם לגלות את תמימותם הטרגית , כמו מנדלסון שגילה אותה דור אחד לפניהם : ההתנגדות של החברה הגרמנית הנאורה לאמנציפציה חברתית מלאה של היהודים היתה עמוקה וקיצונית עוד יותר מכפי ששיערו תחילה . היא לא נבעה רק מן השונות היהודית או מן התדמית השלילית שהם החצינו . מסתבר כי מעבר לכל אלה היו מניעים פנימיים של החברה הגרמנית עצמה , משמע שגם התדמית השלילית של היהודים לא נבעה רק ממגרעות תרבותם ומפגמי אופיים , אלא גם מאי אילו מגרעות מוסריות של החברה הגרמנית . ייתכן שדימוי היהודים בעיני הגרמנים משקף דעות קדומות שמקורן ביחסה המיתולוגי והדוגמטי של הנצרות לעם היהודי ולדתו . מסתבר שאפילו החברה החילונית הנאורה , שהתרחקה מן הדת ומן המיתוס , לא התנערה כליל מהשלכותיהם ביחס ליהודים . משמע שגם הצעירים בני הדור השני לא יכלו להכיר ולהעריך כראוי את מעמקיה ההיסטוריים של התרבות הגרמנית ואת צדדיה האפלים , לפני שבאו איתה במגע חברתי תרבותי ישיר , שילמו את מחירי ההתקבלות שנדרשו מהם , הפנימו מה שתפשו כערכיה

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help