sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

וחזרה וחיזקה אותה בצורה שלא אפשרה מלכתחילה פשרות ; מנקודת ראותם של הצעירים שבחרו בנאמנות למורשת אבות מקודשת ובקבלת סמכותה , היתה הבחירה הנגדית בבחינת חטא חמור . חטא הריסת כל עולמה של היהדות שאבותינו ואבות אבותינו נתנו עליה את נפשם . התרבות שהיתה מחוז חפץ לבחירה הנגדית נראתה על רקע זה לא רק שלילית ונפסרת מעבר למסווה המוסריות הנעלה שהיא לבשה על פניה , אלא גם זדונית ומושחתת מבחינה מוסרית , שכן היא פוגעת ביסוד היסודות של המוסר הדתי : יראת שמים וכיבוד הורים ומורים . משום כך אסור לבוא עמה במגע חיובי או לשאת ולתת איתה , כי "כל באיה לא ישובון . " חייבים לפסול אותה על הסף כרי לא להסתכן ולא להתפתות אלא להמשיך בדרך שהורו לנו אבותינו . הוא הרין מנקודת הראות של הבוחרים בנאמנות לחזון האושר הארצי . גם מבחינתם , הבחירה הנגדית של החרדיות היתה לא רק קפיאה על השמרים ודבקות בנושנות , אלא כניעה מוגת לב לעריצות כפייתית וזדונית של ממסד בעל אופי כנסייתי המגונן על שלטונו בטענות של יראת שמים וכיבוד הורים . כדי לעמוד על עומק המטען השלילי שצברו שני הצדדים זה כלפי האידיאלים הרוחניים והמוסריים של זה , ובייחוד מצדם של הצעירים שנאבקו על סמכותם לקבוע את דרכם בעצמם , יש לתת את הדעת לשני היבטים פסיכולוגיים חברתיים שנכרכו בנסיבות שבהן נעשתה הבחירה . ראשית , מבחינת האידיאל התרבותי שאליו נשאו הצעירים המורדים את נפשם : כבני הדור השני הם הכירו , כאמור , את המכשולים החיצוניים העומדים בדרכם . הם היו מודעים גם למחירי הזהות שנדרשו כדי לממש את אושרם . אולם כיוון שהחליטו על דרכם , הפכו המכשולים שבדרך לאתגר שהגביר את הרצון להוכיח את כוחם , ומחירי הזהות שנדרשו בעבור אושרם ייקרו אותו בעיניהם . נוצרה בהם הנכונות הנפשית הנחרצת לצאת למאבק ולשלם את מחירי הזהות הנדרשים עד הגבול שבו עמד למבחן ערך הכבוד העצמי , המוגדר על ידי מוסרה ותרבותה של החברה הכללית הנאורה והחופשית שבה רצו למצוא את אושרם , ועל כן עליו לא יכלו רובם לוותר . שנית , מבחינת היחס אל המורשת היהודית שעליה התחנכו מילדות : בדור השני כבר הורגשה היטב ההיערכות המתגוננת של המנהיגות הרבנית ושל ציבור נאמניה , והיא התבטאה בהחמרה יתרה ובשאיפה לדכא כל ניצוץ של אפיקורסיות באבו . גישה חינוכית כזאת עשויה היתה אולי לחזק את הצעירים המצייתים שהותנו לבחור בנאמנות להוריהם ולקהילתם , אולם לגבי אלה שנטו אל החופש הקוסם מבחוץ וידעו משהו על דרכי החינוך החדשים והנאורים של ההשכלה , גרמה מערכת החינוך המתגוננת להתעצמות החלטית של היחס השלילי אל כל מסרי חינוכם . המורשת שהונחלה על ידי ההורים והמלמדים בשיטות של אינדוקטרינציה כפייתית , משמעת מחמירה ושיטות ענישה אכזריות , הופיעה כצרת אופקים , קנאית , דוגמטית , עריצה , חשוכה ומרושעת . לא היה בה שום דבר מושך והיא רק חיזקה את המוטיבציה של השואפים אל החופש ואל העצמאות האישית להשתחרר ממנה ולשכוח את כל לקחיה . החינוך היהודי המסורתי בשנות הילדות המעצבות יצר , אפוא , בבני הדור השני הנוטים אל החופש עמדה של ניכור שמנעה כל הפנמה מודעת . דומה כי רק בדרך זו אפשר להסביר את נכונותם של צעירים יהודים רבים כל כך להמיר את רתם לשם

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help