sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

דווקא על ידי היפתחות בוררת בקפידה , על פי אמת מידה הלכתית , לערכים החיוביים של ההשכלה ההומניסטית ולהזדמנויות של האמנציפציה . מצד שני התפתחו במילוא התרבותי של מזרח אירופה צורות אידיאולוגיות שונות של השכלה : ראשית , המשך השקפתם של מנדלסון , וייזל , רנ"ק וריב"ל , שניתן להגדירה בהשכלה דתית מתונה ; מולה , ובמקביל לתנועת הרפורמה בגרמניה , התפתחה השכלה חילונית לאומית מקצינה , שקיבלה השראה מן הפילוסופיה הכופרנית של שפינתה ושאפה לתיקונים רדיקליים במבנה הקהילה , החלפת המנהיגות הרבנית במנהיגות חילונית , ושידוד ערכים מהפכני בדרכי החינוך , בדרכי הפרנסה ובאורחות החיים בקהילה , אך הכל בעברית ובמסגרות פוליטיות עצמאיות של היהודים . בתווך הופיעה השכלה חילונית מתונה שחיפשה דרך תרבותית מגשרת על ידי קירוב הדת לחיים . מתוך כל כיווני ההשכלה הללו התפתחה כבר בראשית המחצית השנייה של המאה התשע עשרה תנועת חיבת ציון , תחילה הדתית , אחר כך החילונית לזרמיה התרבותיים והמדיניים . כל שלוש צורות ההשכלה שמנינו הן שיצרו את המסד לציונות שאחרי הרצל . במאה העשרים גם היא התפצלה לציונות מדינית , חברתית , רוחנית ודתית , וראוי להדגיש כי לכל הזרמים הללו היו שורשים עמוקים בהשכלה . הספרות , ההגות , המחקר והפילוסופיה שנוצרו על ידי בני הדור השני והדורות הבאים אחריו בעברית ובגרמנית נוצרו כאמור , במסגרתן של התנועות הללו . לא כל בני הדור השני פנו אל דרכי המחדשים . הרוב הגדול המשיך ללכת , מרצונו או בלית ברירה , בדרכי אבותיו . מן הראוי לקבוע בהקשר זה כי לא רק בחירה רעיונית ערכית היא שקבעה את ההתפצלות , אלא יותר מכן התהליכים החברתיים שהציגו את היחידים בעמדות מוצא שונות ומול אפשרויות וסיכויים שונים . בין כה וכה בדור השני עדיין העדיף הרוב את ההזדמנויות שניתנו לו בתוך המסגרות המסורתיות , שהתערערו אך המשיכו לתפקד , על הסיכויים המרהיבים , אך המעורפלים והכרוכים בהימור מסוכן , שנפתחו על ידי ההשכלה . בהמשך הדרך התכווץ בהדרגה מדור לדור , הרוב האדוק בדתו , תחילה בגרמניה ואחר כך גם במזרח אירופה . בראשית המאה העשרים הפך הרוב השמרני למיעוט , והמיעוט המחדש לרוב . עם זאת תמיד נמצאה מצבת צעירים שהמשיכו את דרכה של היהדות החרדית המתבצרת , ולפחות מבחינתם היה זה , לכאורה , קרע בין חלקים שונים בעם ולא קרע בין דורות . אף על פי כן , כבר בדור השני הצטייר המאבק בין היהדות החרדית , שגוננה על דמות היהדות כפי שהיתה לדעתה מדורי דורות , לבין התנועות המחרשות , השואפות לעתיד שונה , כנתק בין דורות , או כמאבק בין האבות לבנים , ושוב ראוי לציין שהוא הצטייר באופן זה בעיני שני הצדדים . יש לתת את הדעת לצורת הבניה זו של תודעת הקרע , מפני שהיא שעיצבה את החוויה האישית המרכזית שממנה נבעו תגובות העומק למציאות התרבותית היסטורית המשתנה . היתה זו הכרעה רגשית , ואחר כך הכרעה שכלית רצונית , בין נאמנות למורשת אבות מקודשת לבין חזון של אושר רוחני ארצי . הצגת ההכרעה הזאת במסגרת של מאבק בין סמכות ההורים לקבוע את דרך חיי בניהם על פי התורה לבין סמכות הבנים לקבוע בעצמם את דרכם על פי שיקולי תבונתם , ביטאה דיכוטומיה רגשית עמוקה

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help