sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הכיוון הגרמני , שגיבש את ההזדהות היהודית סביב ציר ערכיה האוניברסליים של ההשכלה , התפתח באופן טבעי בגרמניה . מרכזי ההפצה הממוסדת של הספרות העברית החדשה ( החל מן "המאספים ( " נוסדו בגרמניה . גם ההכשרה התרבותית מודרנית של הסופרים העברים החדשים היתה באוניברסיטאות המהוללות של גרמניה , שאליהן עלו לרגל . אבל צור מחצבתם של הסופרים ורוב ציבור קוראיהם היו במזרח אירופה , ומצב זה נמשך עד מלחמת העולם הראשונה . התוצאה של התפתחות זו היתה א סימטרית : תנועת ההשכלה העברית שמרה על קשריה עם הלשון והתרבות הגרמנית , ובמסגרתה גם עם המערכות הבית ספריות והתנועתיות של יהדות גרמניה , ואילו התנועות הדתיות המודרניות , שהתפתחו מתוך תנועת ההשכלה בגרמניה , איבדו בתוך דור אחד את ידיעת העברית ואת ההתעניינות בהשכלה ובספרות העברית , ולא כל שכן בספרות יידיש , כשם שאיבדו עד מהרה את עניינן הרוחני בתנועות החרדיות אפילו בגרמניה , שכן גם תנועות אלה ניהלו את הפולמוס בעברית ולא פנו אלא לציבור הנאמן להן כדי לחזקו . חשוב להדגיש בהקשר זה כי ההשכלה העברית היתה התנועה היחידה שקיימה זיקות גומלין - לו גם על דרך הפולמוס המקוטב - עם התרבות הכללית המודרנית , מזה , ועם היהדות המסורתית במלאותה התרבותית , מזה . לא רק עם המקורות העתיקים , אלא גם עם התנועות הממשיכות לעצב בהווה את דיוקנה של התרבות היהודית בעברית וביידיש . לעומתן , התנועות הדתיות המודרניות שהתפתחו בגרמניה יצרו לעצמן ספרות יהודית נבדלת שניהלה דיאלוג חד צדדי עם הסביבה הגרמנית , והתייחסותה אל שאר התנועות בעם היהודי הצטמצמה למעשה למישור האידיאולוגי פוליטי . בכך הגענו אל השלב השלישי שבו התמסדו התנועות השונות שהתפתחו מן ההשכלה במילוא התרבות הגרמנית , מזה , ובמילוא התרבות העברית והיידית במזרח אירופה , מזה . נזכיר תחילה את התמסרות מדעי היהדות בגרמניה ובלשון הגרמנית . הדבר נעשה על ידי הקמת איגוד , על ידי ייסוד כתבי עת למדעי היהדות , ובמשך הזמן על ידי הקמת מוסדות להכשרת רבנים . בתוך שניים שלושה דורות נוצרה ספרות מדעית מרשימה בהיקפה וביסודיותה בכמה תחומים , בייחוד בתחומי הביבליוגרפיה וההיסטוריוגרפיה , חקר הספרות התלמודית והרבנית וחקר התפילה והפיוט . בלי התפתחות מדעי היהדות בכלים פילולוגיים מודרניים ובלשון הגרמנית לא היתה מוצעת תשתית המקורות הדרושה לתפקודן של תנועות דתיות מודרניות המנהלות דיאלוג פתוח עם תרבות הסביבה הכללית . על יסור זה התפתחו , איפוא , התנועות הדתיות מן הגרעינים שנזרעו ברור הראשון . ראשונה התמסרה תנועת התיקונים ברת ( הרפורמה , ( שהתפתחה ממפעלם הקהילתי , הליטורגי והבית ספרי של תלמידי מנרלסון בדור השני להשכלה ; כעבור כמה שנים הופיעה התנועה השמרנית ( או , היהדות החיובית היםטורית , ( שהתפלגה מן הרפורמה , בגלל הקצנתה , בדי למצוא דרך אמצעית , מעוגנת במסורת , שתוכל לאחד את כלל ישראל מכל המפלגות והזרמים ; בד בבד הופיעה הנאו אורתודוקסיה . היא הגיבה על הרפורמה מנקודת ראותם של שלומי אמוני הדת המסורתית , ומכאן הגדרתה כאורתודוקסית , אך היא עשתה זאת תוך ביקורת גם על היהדות החרדית המסתגרת , ומכאן הגדרתה כאורתודוקסיה חדשה . לשיטת הנאו אורתודוקסים , ניתן היה להגן על יהדות התורה כנתינתה מסיני ביתר יעילות

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help