sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

תיאור תולדות פילוסופיית הדת היהודית אחרי הדור הראשון של תנועת ההשכלה מחייב , אפוא , הסתכלות בהופעת התנועות שקבעו את סדר היום והגדירו את נקודות המוצא החברתיות תרבותיות של היחידים . נפתח בהתפלגות הראשונה שנוצרה על ידי אבות תנועת ההשכלה היהודית בסוף המאה השמונה עשרה ובראשית המאה התשע עשרה . היא הסתמנה כקרע בין שתי מנהיגויות בקהילה היהודית המסורתית : המנהיגות הרבנית המבוססת על ממסדה והדבקה ב"נושנות , " והמנהיגות הבלתי ממוסדת , קוראת התיגר , של המשכילים , שהשתוקקה אל ה"חדש" ויכלה להישען רק על תמיכה ממסדית מחוץ לקהילה היהודית . הקרע עדיין לא הסתמן כנתק בין דורות , למרות ההיזקקות לסיסמאות של ה"ישך מול ה"חדש . " היה זה קרע שפילג את בני אותו הדור המעורה במידה שווה במורשת אבותיו . במהלך הזה כבר הסתמן "קו פרשת המים" בין התנועות שהתפתחו אחר כך על מצע של "חרדיות" דתית פונדמנטלית , המתנגדת עקרונית לכל חידוש באשר הוא חידוש והשואפת לקדש את דפוסי החיים הדתיים כפי שהתמסרו במרכז ובמזרח אירופה עד אמצע המאה השמונה עשרה , לבין התנועות שקיבלו בחיוב את האמנציפציה המדינית , החברתית והתרבותית , ותבעו התאמת "התורה" ל"חיים . " ניתן לקבוע כי התגובה התקיפה של המנהיגות הרבנית הממוסדת - רצון להטיל חרם , שנמנע רק בגלל כוח ההרתעה של המלכות - תחילה ל"דברי שלום ואמת" של וייזל , ואחר כך להפצת תרגום התורה לגרמנית יחד עם ה"ביאור" העברי המודרני של מנדלסון וחבריו , היתה למעשה ההופעה המאורגנת הראשונה של התנועה החרדית בגרמניה , זו שגיבשה את האידיאולוגיה שלה על יסודות המסורת במאבקים שנמשכו בדור הבא נגד מדעי היהדות ונגד התנועות הדתיות והלאומיות שיצאו מן ההשכלה . תוך כדי הסתמנות הקרע בין המשכילים למתנגדיהם בקהילה היהודית הסתמנה גם ההתפלגות הראשונה בתנועת ההשכלה עצמה . מפעליהם של מנדלסון ווייזל , כשהם נידונים בהשוואה זה לזה , גילמו את מוקדי ההתפלגות , בייחוד במישור הלשוני : תרגומו של מנדלסון לגרמניה יחד עם ה"ביאור" העברי , נועד ליצור איזון בין פתיחות תרבותית כלפי הסביבה לבין שאיפה לתחיית תרבות עברית מקורית , אך ברור כי במכלול יצירתו הספרותית , שנכתבה כמעט כולה בגרמנית ופנתה אל ציבור קוראים כללי , משך מנרלסון באורח חד צדדי אל כיוון התרבות הכללית ואל ההתבוללות הלאומית בתוכה , ואילו וייזל משך ביצירתו הפיוטית והמחקרית , שנכתבה כולה בעברית ופנתה לציבור הקוראים היהודי המשכיל והמסורתי , אל כיוון העברית ואל התפתחות ספרותה כתשתית של תרבות לאומית עצמאית . הקרע הזה הסתמן , אפוא , בדור הראשון אך התגבש והתמסד רק בדור השני . לימים התלקח בין שתי המגמות שהתפתחו על רקעו מאבק רעיוני חריף — הוא המאבק בין לאומיות יהודית עברית לבין התבוללות — אולם בהתחלה התגבשה ההתפלגות ללא מאבק רעיוני . היה זה ביטוי לשתי מגמות מקבילות שכל המשכילים ראו אותן כלגיטימיות מבחינת ערכי ההשכלה ומטרותיה . הבחירה ביניהן היתה עניין אישי וחברתי תרבותי ולכאורה לא עקרוני . השיקולים המעשיים היו גלויים וברורים . הכיוון העברי , שגיבש את ההזדהות היהודית סביב ציר ערכיה הלאומיים של תנועת ההשכלה הכללית , התפתח באופן טבעי במרכזים היהודיים ההמוניים במזרח אירופה , ואילו

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help