sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הדור השני כבר היו בשלים לכך יותר מקודמיהם , ומבחינה זו לא היו רק בחזקת ממשיכים , אלא גם בחזקת מבקרים המבקשים להפיק לקחים , לתקן שגיאות ולסלול דרך שרבים יוכלו ללכת בה לקראת אושרם האישי . אך לשם כך היה צורך לפעול יחד ולהציג מטרה ציבורית מעבר למטרות הפרטיות . כדי לספק צורך זה נדרשה התארגנות ברמות שונות וזו , בעצם כינונה , חזרה ועיצבה את דרכם של היחידים , בייחוד בתחום ההגות והיצירה התרבותית , שתפקידה לייצג ולהנהיג והיא נזקקת למשוב ציבורי . פילוסופים הם בדרך בלל יחידים התובעים לעצמם סמכות אישית . הם מדברים בשם עצמם , או בשם האמת שהגיעו אליה בעצמם , והם מתייחסים אל מכלול התרבות הידועה להם כדי להגיע אל חקר אמת ודאית ומחייבת . חווייתם האישית מזה , והשכלתם הכוללת מזה , הן הקובעות את כיווני מחשבתם ואת אופקיה . אולם ההתנסויות האישיות של בני הדור השני כבר אירעו בהקשרי הופעתן של התנועות הרוחניות המתארגנות והמעצבות צבור . הן , הרבה יותר מהחינוך המסורתי ממנו רצו להתנער , שהנחו אותם בדרכם אל ייעודם , הן שחינכו אותם מחרש וקבעו על ידי כך את האיכות ואת ההיקף של השכלתם ואת צורת התמצאותם התרבותית . הפילוסופים שביניהם התייצבו על התשתית התנועתית שכבר הסתמנה כמסורת חרשה , כדי לנקוט עמדה בשאלות שעל סדר היום הציבורי , והתנועות החדשות קבעו את סדר היום הזה . יתר על כן , התנועות הן שמשכו והגדירו את ציבורי הקוראים שהתעניינו במסרים הפילוסופיים החדשים . ייעודם כפילוסופים היה אפוא להיענות לציפיות הציבור שמתוכו קמו ואותו ייצגו , והם נעשו למנהיגים רוחניים מכוחה של תודעת שליחות שתנועתם נטעה בהם , שהרי איש לא בחר בהם ולא מינה אותם . התפקיד שהיה עליהם למלא בשלב כינון התנועות היה דיאלקטי : מצד אחד , היה עליהם לעצב את התהליך הרוחני המאפשר יצירה של מסורת חדשה המבססת התארגנות תנועתית , תוך כדי השתחררות מן הגדרים הכפייתיים של המסורת הקודמת , אך בכל זאת בלי להתנתק ממנה לגמרי , שכן היא היתה המקור היחיד שממנו באו התכנים המזהים את ציבורם מבחינת מוצאו . מצד שני היה עליהם לפתח התמצאות במרחב התרבות הכללית , שאליה פנו , ולתת לציבורם הרגשת ודאות בנכונותה ובצדקתה של הדרך שבחרו בה לקראת חזון שצורת הגשמתו עדיין לא היתה ידועה , ורב בה הנסתר מן הגלוי . כמובן , דווקא מפני שהתבקשה דרך נכונה וצודקת המעניקה ודאות מעשית ומוסרית להולכים בה , התגלתה מיד המחלוקת . החזון המבוקש ניתן להגדרות שונות מנקודות המוצא השונות של היחידים ושל הקבוצות , וגם היה צורך לבחור כין כמה דרכים חלופיות להשגתו של כל חזון . כל תנועה מחדשת התוותה את הדרך הוודאית , האחת ואין בלתה , שהוליכה לדעתה בקו הישר והקצר ביותר מן המציאות שהגדירה בהווה אל החזון שאותו הציבה . תפקידם החיוני וכפוי הטובה של הפילוסופים השואפים להסתכלות כוללת היה , אפוא , לבחור בהחלטיות , ועם זאת לשמור על אחדות מעגל השיח בין כל הציבורים והחוגים ההולכים בדרכים הנחלקות לקראת החדש שאיש לא ידע עדיין באמת מה טיבו .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help