sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לרמה של חוקיות מוסרית תכליתית המאפיינת את תבונת האדם בטבע . ומובן שאם כך הוא , הרי שהפילוסופיה מגלמת את החוקיות התבונית שיצרה את התרבות בהתפתחותה , ובה מעוגנת הסמכות המנהיגה את ההיסטוריה . הפילוסופיה היא חשיבה ביקורתית המתפתחת על ידי ביקורת מתמדת על עצמה . כיום עליה להכיר אפוא בכך שבזמן החרש היא נטתה לייחס לעצמה מעמד דומה למעמד שהדת ייחסה לעצמה בתקופות קודמות , ושאין ביכולתה להגן על המעמד הזה , מפני שאין ביכולתה למלא את התפקיד המצדיק אותו . הפילוסופיה היא תחום בעל ערך עצמי בתרבות , ויש לה תרומה חשובה להתפתחות התרבות בכל תחומיה ; אולם שום תחום של יצירת התרבות אינו יכול לגלם בדיסציפלינה שלו את חוקיות היצירה של המכלול , שהוא אינו אלא חלק ממנו . משום כך , כדי להגדיר אוריינטציות מוסריות , אסתטיות ורוחניות האפשריות והראויות כמכלול , די לה לפילוסופיה בכך שהיא שואפת להכיר אותו . אולם דומה כי גם גישה ביקורתית זו חוזרת ומאשרת את הקביעה היסודית כי הפילוסופיה היא דיסציפלינה מקבילה לשאר תחומי היצירה בתרבות וכי היא מתייחסת אל המדעים , הטכנולוגיות , הארגון החברתי והמדיני , החוק והמשפט , המוסר ( כתורת ערכים ) האמנות וכדומה : כל הדיסציפלינות הללו מתפתחות ומשתכללות בהתאם לחוקיות המבנית שלהן , ומתוך התייחסות זו אל זו ; והפילוסופיה , כדיסציפלינה שתפקידה להציע הסתכלות ביקורתית על החברה האנושית בסביבה שיצרה לעצמה וחזרה ועיצבה אותה , מתפתחת מתוך מאמץ להסתכל בכולן כדי שתוכל להמשיך את תהליכי היצירה המבטאים את עשירות חייה ולשאת באחריות . תובנה יסודית זו לגבי המהות ההיסטורית של החשיבה הפילוסופית , הן מבחינת היענותה לאתגריה המורכבים של היסטוריית התרבות , והן מבחינת הרצף הפנימי של התפתחותה , בזיקה לאתגרים הללו , מנחה את דרכי כתיבת החיבור הזה , והיא מטרתו . מן ההיבט המחקרי , הכוונה היא לתאר את ההתפתחות הרעיונית של היהדות בזמן החדש מתרבות דתית לתרבות הומניסטית ; מן ההיבט הפילוסופי , הכוונה היא להציג את הרצף הפנימי של התפתחות הפילוסופיה היהודית כמצע להמשך ההתפתחות של היצירה הפילוסופית הנדרשת בזמננו , מול השינויים הטראומטיים שחלו במחצית השנייה של המאה העשרים בגורלו ההיסטורי של עם ישראל בתוך תרבות המערב , ומול השינויים הגדולים והמהירים המתרחשים בה כיום , והצפויים להתרחש בה עוד ביתר שאת במאה העשרים ואחת . ייחודה של הפילוסופיה היהודית ובעיית מקומה בפילוסופיה הכללית ההתמקדות בפילוסופיית הדת היהודית מחייבת התייחסות לבעיית ייחודה ומקומה בפילוסופיה הכללית . להלן נראה שבעיה זו העסיקה בצורות שונות ומהיבטים שונים את כל הפילוסופים היהודים שנתנו את דעתם על היהדות - כתורה , או כדת , או כתרבות , או כגורל של עם שהתייחד במהלך תולדותיו . דומה כי גם חוקרים שנטו

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help