sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

להתחרות בפילוסופיה , ובנושאים שבהם החוויה נראית עדיפה על הרפלקסיה העיונית . כך אירע שכמה פילוסופים אקזיסטנציונליסטים התחילו לכתוב בעצמם יצירות ספרות אמנותית , כהשלמה דיסציפלינרית לתורותיהם העיוניות ( קירקגור , בובר , סארטר , ( או הכניסו יסוד של ביקורת הספרות , ואף יסוד ספרותי אמנותי מסוגה מיוחדת להם , ( שופנהאור , ניטשה , היידגר , רוזנצווייג , גורדון , קוק . ( מובן , אם כן , שההתכוונות אל הרמה הפילוסופית לא באה אלא לציין שאיפה לחתור אל הרמה הגבוהה של הרפלקסיה האינטלקטואלית - היא רמת החוכמה המעמיקה והמכלילה - מבלי להתעלם מיצירות שביטאו חוכמה זו בכלים שונים מאלה של הפילוסופיה , ונעשו בדרך זו בני שיח שלה , מסייעיה ומשלימיה . לבסוף , בהגדרת המהות ההיסטורית של נושא הספר מונחת הקביעה שההסתכלות בתולדות הפילוסופיה היא פילוסופית כשלעצמה , ובתור שכזאת היא מהווה חלק מן היצירה הפילוסופית המתפתחת , והיא ממלאת תפקיד חיוני בהמשך הגשמתה של המטלה הפילוסופית — הן כסוג מיוחד של חיי רוח , והן כהנחיה אינטגרטיבית ליצירת התרבות בכל תחומיה . משמעותה של קביעה זו היא שתפקידיה של ההסתכלות בתולדות הפילוסופיה הם לשחזר את החשיבה הפילוסופית עצמה , לבחון אותה באורח ביקורתי כתהליך יצירתי ולתת דין וחשבון על תהליך זה מן הפרספקטיבה ההיסטורית של התפתחותו ; כל זאת , תוך נתינת הדעת ראשית להקשרים ולמגיעים ההיסטוריים החיצוניים והפנימיים המיוחדים של התפתחות כל תורה פילוסופית בפני עצמה , ואחר כך להקשרים ולמגיעים ההיסטוריים , החיצוניים והפנימיים , של הרצף ההתפתחותי שנוצר בין התורות השונות . אכן , לפי ההשקפה שביסוד חיבור זה , זוהי המשמעות המלאה של הצגה החשיבה הפילוסופית ברצף היסטורי : הכולנה איננה רק לרצף הכרונולוגי , שאינו אלא עיקרון טכני של ארגון החומר הספרותי הנידון , אלא להקשרים ולזיקות המבניים והמהותיים שהתגלמו בו . מן הנאמר לעיל נובע , שכתיבת היסטוריה שתסתפק בהצגה ניסוחית דוגמטית של עמדות שונות זו ליד זו — או אפילו זו מול זו - ברצף הכרונולוגי של הופעתן ובמסגרת תקופה בתולדותיה של תרבות מסוימת , תחטיא את המהות הפילוסופית של תולדות הפילוסופיה . כתיבה כזאת תספק רק מידע ארכיוני מת שהוא חסר כל ערך מבחינת ההפריה וההמשכה של תהליכי היצירה הפילוסופית . התפקיד יתמלא כהלכה רק על ידי הצגה ביקורתית של כל תורה שהגיעה לרמת ביטוי נאותה , נכנסה למעגל השיח הפילוסופי של חוגה , והשפיעה בזמנה , מתוך הרציפות של תהליך יצירתה ; וזאת כדרך שהציגה את עצמה כיחידה מחשבתית שלמה , מזה , ועל ידי הארתה מן הפרספקטיבה הבוחנת את ההקשרים , האתגרים והמניעים ההיסטוריים הרחבים שלה , מזה . ביסוד כל הנאמר לעיל מונח אפוא שהחשיבה הפילוסופית מתפתחת בצורה מובנית וברציפות . כל תורה פילוסופית חדשה אמנם מפתחת רעיונות שלא התפתחו קודם , או לא התפתחו קודם באותה צורה , אבל עם זאת היא נובעת מקודמותיה ומן המילוא התרבותי שהזין והניע את קודמותיה ; היא מתייחסת תמיד אל המילוא התרבותי של סביבתה שלה , בזמנה שלה , בייחוד דרך דיאלוגים ביקורתיים עם התורות הפילוסופיות

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help