sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ספרותיים ; וכמובן , התכנים הפילוסופיים בעצמאותם המשוחררת מן הדת . אולם גם החוקרים והוגי הדעות שהעמידו את צירי הדיון החדשים במוקד התעניינותם , לא יכלו להתעלם ממרכזיות הדת בעיצוב גורלו ההיסטורי של העם היהודי ובעיצוב דמות תרבותו בכל תחומיה - ולא רק בעת העתיקה ובימי הביניים , אלא גם בזמנם . התפקיד שקיבלו על עצמם היה לחולל טרנספורמציה של תרבות דתית לתרבות הומניסטית חילונית ; פירוש הדבר הוא שהיה עליהם להתמודד עם בעיות הדת מכל היבטי מפעלם , בין מבחינת האתגר החדש שהתרבות ההומניסטית העמידה לדת ובין מבחינת האתגר שהיא העמידה לתרבות זו השואפת , מעבר לה , להזדהות כיהודית . שנית , הכוונה היא להתמקד בחשיבה שהגיעה אל הרמה הפילוסופית . מה מייחד רמה זו מרמות חשיבה אחרות ? בהמשך נציע לשאלה זאת תשובה מלאה יותר , אך כבר בשלב זה ראוי להדגיש את ההבחנה בין החשיבה הפילוסופית השיטתית - השואפת למיצוי התיאור וההבנה של מכלולי דעת שלמים , על יסוד של תורת הכרה מוגדרת וכללי חשיבה ואימות מוגדרים - לבין סוגי החשיבה האחרים , הנזקקים פחות ( או כמעט שאינם נזקקים ) להעמקה השיטתית על יסוד תורת ההכרה וכללי האימות המחקרי : האידיאולוגיה ) , במונח זה נכללת גם האידיאולוגיה הדתית שהחליפה בזמן החדש את תפקידה של התיאולוגיה המסורתית , אך גם הסתמכה עליה , ( המסה ההגותית והפובליציסטית , וכן הביטוי הסיפורי אמנותי והשירי . אין זו הבחנה פשוטה . למרות שמבחינת הסוגה הספרותית קל להבחין בין חיבור פילוסופי לבין חיבור אידיאולוגי , מסה הגותית פובליציסטית , או יצירת אמנות ספרותית , ההבדלה המוחלטת היא בעייתית . יימצאו דוגמאות מעורבות רבות , כמו גם דוגמאות גבוליות שיקשה להחליט לאיזו סוגה ספרותית ראוי לשייכן . משמע , שמדובר בסוגי חשיבה רצופים זה לזה וסמוכים זה על זה . הם התפתחו יחדיו מתוך מגע גומלין מתמיד , והגבולות שביניהם מעולם לא היו נחרצים ( ראו , למשל , הדיאלוגים של אפלטון , ( אך ההבחנה נעשתה קשה עוד יותר בזמן החדש , בגלל התפתחויות שחלו בכתיבה הספרותית האמנותית מזה , ובכתיבה הפילוסופית , בייחוד ביחס לנושאי הדת , מזה . הסיבה היא , כמדומה , נתינת הרעת הגוברת להיבטיה ההווייתיים של החשיבה הדתית ולרצף החווייתי שבין התנסות דתית להתנסות מוסרית , ארוטית , אסתטית ואינטלקטואלית , שהאמנות מטפלת בהם בכלים רגישים יותר ומדויקים יותר - ובייחוד מלאי אמפטיה - מן הפרוזה העיונית . כאמור , זו אינה תופעה מיוחדת לזמן החדש ; אולם מיוחדת היא הנטייה הגוברת לכיוון טשטוש התחומים שבא במקום הנטייה לכיוון ההבדלה המחמירה , שאפיינה את הגדרת הדיסציפלינות הללו בימי הביניים . בזמננו נוטות הדיסציפלינות השונות להתערב זו בזו , עד שנוצרה אסכולה פילוסופית — האקזיסטנציאליזם - שהציגה עצמה כדיסציפלינה פילוסופית אינטגרטיבית : היא פיתחה מתוכה את האידיאולוגיה כמכשיר להפצת רעיונותיה ברבים , ואף גרמה לכך שהאידיאולוגיה , מצדה , תשאף לעצמאות ואף תפלוש לתחום הפילוסופיה בקביעת הנחותיה , ולתחום הספרות בדרכי הפצת רעיונותיה , ואילו הספרות האמנותית , ושאר האמנויות בעקבותיה , התחילו

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help