sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא הגדרת הנושא ומטרת החיבור נושא הספר הזה הוא המחשבה שהתמודדה עם מכלול בעיות הדת ומקומה בחיי החברה , המדינה והתרבות בזמן החדש , ברמה הפילוסופית ובתהליך היסטורי . כמה הבחנות מונחות ביסוד משפט פתיחה זה . הן טעונות דיון , שיתברר ויתמלא בחיבור עצמו . ראשית , בחרתי לאפיין את החשיבה שתידון בחיבור זה כ"התמודדות" עם מכלול בעיות הדת , כדי להדגיש שהכוונה איננה רק ל"מחשבה דתית" — המחשבה המתבססת על האמונה באל ובתורתו והמפתחת את יסודותיה אל מול אתגרי הזמן - אלא גם למחשבה על אודות הדת מנקודות ראות שונות שמעבר לה , בין כאלה המבקרות את הדת ומתנגדות לה , ובין כאלה האוהדות אותה , אך רואות בה רק שלב בדרך להכרת אמת , שהבנתה המלאה היא מעבר לה . ההבחנה בין שני סוגים אלה של חשיבה על הדת מלווה את תולדות הפילוסופיה הכללית במערב , החל מן המפגשים הראשונים בינה לבין הדתות המונותיאיסטיות - היהדות והנצרות - בתקופה ההלניסטית , ואחר כך בימי הביניים , והיא התחדדה והתגבשה בזמן החדש , על רקע תהליכי החילון של תרבות המערב . ברמה הפילוסופית היא באה לידי ביטוי דיסציפלינרי כהבדל שבין "פילוסופיה דתית" ל"פילוסופיה של הדת . " הבדל זה יידון להלן , אך חשוב להציג ואף להדגיש את ההבחנה הזאת כבר בפתח החיבור , כדי למנוע אי הבנה אפשרית . התמקדות הדיון בנושא הדת ומקומה בחיי החברה , המדינה והתרבות אינה באה לבודד את הדת מן המכלול , אלא דווקא כדי לבחון כציר מאחד את התחומים הרבים הקיימים סביבה . קביעה זו נובעת מהסתכלות היסטורית : הדת המשיכה להיות הציר העיקרי של ההתמודדות עם בעיות "היהדות" ( כולל בעיות העם היהודי ) בכל הרמות : באידיאולוגיה , בסיפורת ובשירה , ובפילוסופיה . המושג "יהדות" הוטבע בזמן החדש , עם הופעתם והתמסדותם של מדעי היהדות כדיסציפלינה אקדמית , ומתוך הכוונה המוצהרת לתפוש את המכלול , שהוגדר בעבר כ"תורה" או כ"דת , " בגדרה של "תרבות" " ) קולטורה ( " הומניסטית . מובן מאליו שעל ירי הפיכה זו בתפישת מרכיבי הזהות היהודית הופיעו צירי דיון חדשים , מלבד הדת , כגון דמותו וגורלו ההיסטוריים של העם היהודי ; מעמדו החברתי והפוליטי בין העמים ; התכנים המוסריים , החברתיים והלאומיים מדיניים ; התכנים המדעיים , האמנותיים

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help