sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

התרחבותה , וההתנגדות הגוברת מצד האוכלוסייה הפלשתינאית בתמיכת מדינות ערב , הביאו את שלטונות המנדט עד מהרה למחשבה שנייה . מכאן ואילך התנהלו ההתיישבות והצמיחה הכלכלית החברתית , הביטחונית והפוליטית , בצל מאבקים מחמירים והולכים עם שלטונות המנדט , ששאפו להגביל אותן ככל יכולתם . רביעית , התגברה התנגדות האוכלוסייה הערבית שהתחילה להתארגן במקביל בתנועה לאומית פלשתינאית . ככל שהיישוב גדל והתבסס החמירה אפוא ההתנגדות ונעשתה יותר מאורגנת ויותר אלימה . היישוב היהודי נאלץ להעצים את יכולתו הצבאית . כוונת הציונות המקורית היתה לרכוש את הארץ בכסף ולכבוש אותה על ידי התיישבות ועבודה , בדרכי שלום . אכן , כוונה זו לא השתנתה במישור הפרוגרמטי עד הקמת המדינה . כל זמן שהשלטון בארץ היה בידי מעצמה אימפריאלית לא היתה לציונות אופציה ממשית של כיבוש צבאי , אולם בדיעבד הפך מרכיב ה"הגנה" מפני ההתנגדות הערבית והמאבק הכוחני עם שלטונות המנדט להיבט מרכזי באסטרטגיית הגשמת הציונות בארץ . על רקע זה נעשתה "הבעיה הערבית" לבעיה המדינית והמוסרית החמורה ביותר שהעסיקה את ההגות הציונית הארץ ישראלית החל מאמצע שנות העשרים , ובהדרגה עלתה גם הבעיה של פיתוח מוסדות היישוב כתשתית של מדינה שתהיה מסוגלת לקחת את השלטון לידה בבוא שעת הכושר . לבסוף יש לציין את הבעיה הגדולה שהתעוררה לטווח יותר רחוק : היחס בין המרכז הנבנה בארץ ישראל לעם היהודי בתפוצות , והעימות בין זהות יהודית גלותית לזהות עברית ארץ ישראלית . התפתחות היישוב בארץ והתגבשות מוסדותיו העצמאיים העתיקו בהדרגה את מרכז הפעילות הציונית לארץ ישראל , גם מן הבחינה המדינית . למרות זאת הנהלת ההסתדרות הציונית וכל מוסדות הציונות המשיכו לפעול בגולה ולייצג בעיקר אותה : תחילה בברלין ואחר כך בלונדון . יותר מאוחר הופיעה ההשפעה העצמאית של הציונות האמריקאית , והתפתחה יריבות על ההנהגה בינה לבין הציונות האירופית . אך גם מחלוקת זו לא הביאה , כמובן , להעתקת מוקד ההנהגה הציונית מאירופה לארץ ישראל . הסיבה ברורה : בארץ ישראל התרכז חלק מזערי יחסית מן העם היהודי . התנועה הציונית , שארגנה בתוכה למעשה רק מיעוט בעם היהודי , נאלצה להיאבק על תמיכה רחבה ככל האפשר במפעל ההגשמה , שעיקר משאביו , תומכיו ונותני חסותו היו באירופה . למרות עצמאותו המתגבשת המשיך אפוא היישוב היהודי בארץ להיות תלוי ביהדות הגולה ובמנהיגותה . אף זאת : העולים לארץ ישראל השאירו אחריהם הורים , אחים , קרובים וידידים . על ידם הם נקשרו לגולה שממנה באו לא רק בזיכרונותיהם אלא במחויבויותיהם האנושיות העמוקות ביותר . הם המשיכו אפוא לראות את עצמם כחלוצים המייצגים את עמם , אלא שהדינמיקה של הגשמת שליחותם , בתוספת המוטיווציה של "שלילת הגלות" והשאיפה ליצור בארץ הוויה לאומית "נורמלית , " גרמה בהכרח להתרחקות וניכור , שהתבטא בעיקר בחינוך הילדים שנולדו בארץ . אלה אמורים היו להיות שונים גם מהוריהם עם שיגשימו את חלומם . היה זה עוד סכסוך שנבע בהכרח מהעתקת מרכז החיים של העם מארץ לארץ , אך ככל שהיישוב גדל , וביתר שאת כאשר הילדים שנולדו והתחנכו בארץ על

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help