sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

רק אחרי הקמת המדינה קיבלו את המעמד של מנחילי המורשת והגותם התחילה להילמד כמקור ההשראה להמשך המפעל . הרצל חשב להגשים את הפתרון הציוני בזמן קצר על פי תוכנית מחושבת מראש : רכישת ארץ ישראל ( או טריטוריה זמינה אחרת ) בהסכמה בינלאומית ותוך כדי כך גיוס ההון הלאומי הנחוץ , העברת המוני היהודים העניים והנרדפים מן הגולה בתהליך הדרגתי דמוי צבאי , ויישובם תוך כדי פיתוח התשתית הכלכלית ולבסוף , הקמת המערכות החברתיות והפוליטיות . עד מהרה התברר שהיתה זו תוכנית אוטופית . הרצל לא הצליח להגשים אפילו את השלב המדיני הראשון . הנחת היסודות ההתיישבותיים , הכלכליים , הביטחוניים , החברתיים הפוליטיים והתרבותיים ליישוב היהודי בארץ ישראל היתה אפוא בדיעבד תהליך היסטורי ממושך . בשלב הראשון הוא התבצע על ידי עלייה התיישבותית שהמשיכה לכאורה את דרך "הציונות המעשית" וביל"ו , מחוללי העלייה הראשונה , אלה שהקימו את המושבות ביהודה ובגליל בתמיכתם הפיננסית של נדיבי הדור רוטשילד וגינצבורג . כמובן , היה הבדל מהפכני בין העלייה הראשונה , שהתבססה על האפוטרופסות הנדבנית לבין העליות הבאות שהגיעו במסגרת התנועה הלאומית . ה"הסתדרות הציונית" לקחה על עצמה את האחריות למפעל כמסגרת ייצוגית דמוקרטית וחילונית של העם היהודי . היא המשיכה את המאמצים המדיניים של הרצל , אך במקביל פעלה בתחום ההתיישבות : גייסה את ההון הלאומי ואת משאבי האנוש לעלייה וערבה לקשר בין יהדות ארץ ישראל ליהדות הגולה . התמורה היתה כוללת . קודם כול בהיקף העלייה ובאיכותה : במקום עלייה מצומצמת , שרובה משפחות שלמות שבאו מן המעמד הבינוני המסורתי , התחילה עלייה בעלת היקף נרחב יחסית שרובה צעירים בודדים מן השכבות העניות שעברו את תהליך הפרולטריזציה והתרחקו על ידו מן הדת והמסורת . חלה בהכרח גם תמורה בהיקף ההתיישבות ובשיטותיה : מפעלי החסד האפוטרופסיים הומרו על ידי הקרנות הלאומיות מזה ועל ידי תנועות התיישבות עצמאיות מזה , ובמקום ה"מושבות" התחילו להתגבש דפוסי ההתיישבות הקואופרטיבית ומוסדות ההנהגה העצמית המקומית והכוללת של "היישוב החדש . " מכל הבחינות הללו חלה אפוא בין "העלייה הראשונה" ל"עלייה השנייה" ו"השלישית , " מהפכה רבתי , ומבחינת המשך תהליך הגשמת הפתרון הציוני נבעו ממנה ההשלכות הכלליות הבאות : ראשית , התפתח עימות חריף בין היישוב היהודי ה"ישן , " שנטה ברובו המכריע לדתיות אורתודוקסית קנאית , ליישוב ה"חדש , " שנטה ברובו לחילוניות אנטי דתית . שנית , התפתח עימות מקביל בין מקימי המושבות הראשונות של תנועת "חיבת ציון , " שגם הן נטו ברובן לדת ולמסורת , וחלקן אף הצליח להתבסס מבחינה כלכלית מעמדית , לבין העולים החדשים שרובם היו , כאמור , לא דתיים או אנטי דתיים , וחלקם הגדול הגשים בארץ את תהליך הפרולטריזציה ודגל בסוציאליזם . שלישית , גידול היישוב היהודי והתחלת מימוש השאיפה לבנותה כמולדת העם היהודי הגבירו את חשדות השלטון התורכי . כאשר הארץ עברה לשלטון בריטי בעקבות "הצהרת בלפור" היתה שעת חסד לעלייה ולהתיישבות היהודית , אך

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help