sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ששררו בארץ , מזה . על הצרכים הראשונים ענו הספרות המקצועית והפובליציסטיקה , ועל הצרכים השניים ענו הסיפורת והשירה . התנועות שקמו בארץ ישראל בתקופת ה"יישוב" התגבשו על רקע זה . הן התבססו על מצעים תוכניתיים שענו על שאלות ההגשמה המעשית , ובכך נבדלו מן התנועות הציוניות שנוצרו בגולה ודמו לתנועות הפועלים המהפכניות שנוצרו בה , אך מבחינת התשתית העיונית , כמו גם מבחינת התשתית של הארגון המפלגתי , הן נשענו על הוגי הדעות מהדור הקודם שנחשבו ל"אבות המייסדים : " אחד העם וברדיצ'בסקי , או בורוכוב וסירקין , או הרצל ונורדאו ובהמשך - ז'בוטינסקי . היישום המעשי היה כמובן בבחינת פרשנות שהתרחקה והלכה מן המקור , אך העובדה המאלפת היא שהמנהיגות ה"עסקנית" של התנועות הממוסדות לא רצתה לבחון מחדש את היסודות הפילוסופיים . להפך . לצורכי ההגשמה היא העדיפה אינדוקטרינציה אידאולוגית דוגמטית , שהוכיחה את יעילותה בגיוס המונים לפעילות מהפכנית באירופה , הגם שמחיריה - הקנאות , הפלגנות והעדר תשומת הלב לבעיות הפרט - היו גבוהים ביותר . אכן , על רקע זה נוצר סכסוך קשה שביטא את מציאות המעבר מגולה למולדת . עד מהרה התעוררה השאלה אם באמת ניתן היה להגשים את המהפכה הלאומית החברתית בארץ ישראל באותם כלים מפלגתיים שהלמו את צורכי המהפכה החברתית המדינית במזרח אירופה ? האם לא היו מחיריה הגבוהים של האינדוקטרינציה האידאולוגית וההתארגנות המפלגתית גם בגדר מכשלה בדרכי ההגשמה החלוצית ההתנדבותית , שהיא התיישבותית אינדיווידואלית ביסודה ? השאלות הללו התעוררו בלבם של יחידים רבים עם עלייתם . ההגות הארץ ישראלית המקורית והמחדשת נוצרה מתוך ביקורתם של אלה שהתקוממו נגד האינדוקטרינציה המפלגתית והעמיקו להתבונן בהטלות של תנאי הקיום בארץ , קשיי ההסתגלות האינדיווידואלית של העולים אליה , ומשימות ההגשמה השונות , אך יש להדגיש כי לכתחילה היתה זו הגות אופוזיציונית . היא בודדה את יוצריה בתוך תנועותיהם ולפעמים הוציאה אותם מתוכן . היו אלה אפוא הוגי דעות , סופרים ומחנכים שפעלו כשליחי האמת שבלבם והיחסים שביניהם לבין תנועותיהם נטענו מתוך כך מתח דו ערכי : הם מצדם נזקקו לתנועות המאורגנות כדי להגשים את חזונם , והציבור שהתארגן בתנועות הללו נזקק להם ולמסריהם האישיים : בדיעבד רק הם ביטאו את התנסותם האישית וסייעו להם להתמודד רגשית ואינטלקטואלית עם מצוקותיהם ולבטי הכרעותיהם . אולם המנהיגות הפוליטית הנוטה לדוקטרינריות אידאולוגית ראתה בהם גורם מסוכן שאי אפשר בלעדיו , על כן צריך להשתמש בו תוך ניטרול השפעתו הפוליטית . בסופו של דבר היתה ידה של המנהיגות הפוליטית על העליונה בכל מישורי העשייה הציבורית , כולל ענייני חברה , תרבות וחינוך ואילו הסופרים והמחנכים , שליחי עצמם , השפיעו כזרם מעמקים שתוצאותיו נודעו יותר מאוחר . הוגי הדעות המחדשים , טעוני הביקורת הנוקבת , שבהם נדון בחלק זה , היו אפוא המבטאים המעמיקים ביותר של הוויית תקופתם הנלבטת , בייחוד מבחינת התמודדותם עם הבעיות הקיומיות : הנפשיות , הרוחניות המוסריות והתרבותיות . אך עם זאת יש להדגיש שבשעתם הם היו מורי הדרך במישור האישי ולא במישור התנועתי והיישובי .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help