sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כינה בשם "כרונוטופוס" - אותו בליל של זמן ומקום המאפיין כל עלילה . כדי שמשהו יקרה , יחול , יתחולל , יתחיל , יש ליצור זמן ומקום . הצמד הזה הוא צמד ראשוני , בראשיתי - לא ניתן לפחת זמן ומקום למושגים אחרים ראשוניים מהם , ויותר משאנחנו מבינים מקום וזמן הם מעידים עלינו , משמשים נתון עמוק מכל פירוש . כך גם אי מקום ( קשה יותר לחשוב אי זמן ) הוא נתון ראשוני , אולם לו אין מילה משלו אלא שלילה , אי מקום . חסר בית מעיד על מה שהוא חסר , גם אם התפשט ממקומו , מביתו או מבעליו במו ידיו . מקום פירושו לא רק התחלה אלא גם סיום ; יש לסיים אותו , להופכו למסוים , בעל צורה מסוימת - זה מה שממקם מקום , שם נקודה , מתחיל פרספקטיבה , מושך קו אופק , יוצר עולם , בורא דמות , תולה תקווה , מקדם עלילה . באופן אחר , סיום משמעו שיבה , כמו בחזרה על , ביצירה של שגרה , כמו גם בחזרה אל , בשיבה , באפשרות לחזור , לסמן דרך חזרה . כמו חוט אריאדנה או פירורי הלחם שהנזל וגרטל מפזרים ביער . המיתוסים הגדולים של הדעת , הן של היוונים והן של היהודים , הם מיתוסים של חזרה . כך הוא אדיפוס , נפוח הרגל , שיצא , ובעצם הוצא , ובלי דעת חזר , כדי לדעת , וכך אודיסאוס שיצא מאיתקה , וכל דרכו החוצה לא היתה , מסתבר , אלא דרך חזרה , וכך גם יעקב , העוקב , שגם , באדיפוס , נקע את רגלו , שעזב למצרים Holquist , translated by Caryl Emerson & Michael Holquist ) , Austin , University Mikhail Bakhtin , The Dialogic Imagination : Four Essays ( edited by Michael 2 . ofTexas Press , 1981 3 את המושג "ראשוני" ( פרימיטיבי ) ניתן להבין בשני אופנים שונים שאינם בהכרח חופפים זה את זה - האחד מתייחס לתחילתיות המושג , כלומר מניח זמן של ההתפתחות — היסטורית , אבולוציונית , הכרתית — ממנה משתמעת חלוקה עקרונית בין עבר , הווה ועתיד , ואפשרות של התבגרות , קדמה , נאורות . האופן השני להבין ראשוניות מתייחס למהות ( ואפילו למה שמכונה היום מהותנות - אסנציאליזם , ( ובעצם סותר את מושג ההתפתחות מתוך העדפה לתפיסת האדם כיצור בלתי משתנה , שיש לו אופנים נתונים , חיוניים להימצאות בעולם , שלא ניתן לפחת אותם " ) לעשות להם רדוקציה ( " למושגים אחרים . ההכרעה בין שתי ראשוניויות אלה אינה הכרחית בהקשר הנוכחי , שכן עיקרו של הספר הנוכחי עוסק ממילא בגילויים מסוימים , מקומיים , של המקום , ואין בספר שום יומרה להשתמש בגילויים אלה כדי להגיע למסקנה מקפת לגבי כל אדם בכל עת ובכל מקום . כמו כן , לא תמיד קל להכריע לגבי ראשוניותם של מושגים , אם אמנם הם קבועים או בני חלוף - האם מלחמה , למשל , היא ראשונית או שניתן להתגבר עליה ולהעבירה מן העולם , או האם דת היא מחלת ילדות כפי שסבר פרויד , ועל כן סופה להיעלם , או שהיא בבחינת נתון אנושי מהותי .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help