sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ביאליק , במאמרו "שניות בישראל" מתאר את עם ישראל כמיטלטל בין שני רצונות קולקטיביים הפועלים בתקופות היסטוריות שונות ככוחות בלתי תלויים , המתפרשים על פי ההקשר ההיסטורי , אך לא ממש נובעים ממנו . זה ייחודה של המחשבה הישראלית , על פי ביאליק , שמקום בשבילה אינו חזות הכול . קו הגבול אינו רק אופק וכיפת שמים מקומית או עולמית שמעבר לה משתרע שומקום , המדבר , היער , האוקיינוס , הברברים , החלל הריק , אלא שזה קו גבול העובר בין מקום לאי מקום כבין כוחות עצמאיים שעם ישראל אינו אלא כלי בידיהם , חלש מהם , לא יכול לשנות את עול כורחם - פעם לרצות לשוב , ולאחר מכן , גם אם מאות שנים מאוחר יותר , לרצות פתאום לעזוב , לגלות . גלות היא לא רק עונש אלא גם שאיפה , שכן היא לא רק תוצר של נסיבות היסטוריות אומללות של כיבוש , גירוש , פיזור , אלא כוח חיים א היסטורי ; ההיסטוריה אינה יותר מאשר מגרש שבו אי מקום ומקום משחקים ביניהם ובנו . קשה לדעת אם אמנם כך , והאם את המציאות המפולשת והמרובה אפשר אכן להבין במונחים כל כך סכמתיים ומיתיים . עם זאת , בהרבה מן השיחות הישראליות על הארץ בדיבור , בכתב , באמנות , מתגלה תעייה ותהייה דומה בין מקום לאי מקום , בין בעלות על הארץ לבין הרצון להיפטר ממנה , בין תחושה ש"אנחנו" במקום לבין תחושה הפוכה בדיוק . כך , על תפיסתו של ביאליק , שאפשר היה לייחסה למציאות חייו , שנשמתו "שוכנת בגלות" כפי שהעיד על עצמו , לא אבד כלח , ואפשר לראות את השתלשלותה מהרבה לפני ביאליק , מספר בראשית , ועד עצם היום הזה . המקום הישראלי הוא חדש , המצאה חדשה , אבל באותה עת הוא גם המשך , סיפור המתגלגל ומתהפך בזיכרון , בדמיון ובמעשה , ומתגבש בכל תקופה לכדי נתון , מציאות , בעיה - פוליטית , מוסרית , יומיומית , אמנותית , פילוסופית , נפשית , תרבותית , לשונית , שיש לענות בה כל פעם מחדש . לצד העצמי של המקום , השייך לעם ישראל , יש גם צד כללי יותר במושג המקום ובערכיו . ספר בראשית מעיד על עניין המקום ועל חשיבותו גם לפני פרק יב ומיתוס המקום העברי . כבר בראשית הדברים מדובר על מקום ואי מקום , יבשה , ארץ , עיר , גן עדן ולעומתם תוהו ובוהו , ארץ נוד , מבול , תפוצה . לא במקרה בראשית מתחיל במקום , כי התחלה מחייבת מקום . קשה , אם בכלל , לדמיין התחלה נטולת מקום , בלי מה שמיכאיל באחטין

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help