sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

לא רק המצב המזדמן מכתיב את המציאות אלא גם המטען המיתי שחברה אנושית נושאת עמה , הקובע ברגעים קריטיים את כיוון הפעולה , את ההשלכה לעתיד . במובן השני הזה , בסיבוך העכשווי טמון סיבוך ארוך שנים , היסטורי ומיתי ; ליחסים בין יהודים למקום יש שושלת יחסים , גיניאלוגיית מקום יהודית , עברית , ישראלית , עתירת דורות ותקדימים . המקום הישראלי , כפי שיוצע בספר , הוא מניה וביה יצירה חדשה והמשך של תפיסת מקום עברית יהודית . על פי תפיסה זו , היחס למקום הוא כפול : שואפים אליו , באים אליו , מתגעגעים אליו , מקדשים אותו , הוא ההבטחה הגדולה , אבל בה בעת מקום ומקומיות גם מעוררים רתיעה , הסתייגות , אפילו סלידה , כאילו דווקא במימושם , כל הרעיון של המקום , של הארץ המובטחת , עלול להחמיץ את עצמו . על כן חוויית המקום , בוודאי בחלקים חשובים של הנוסח המיתי מהמקרא ועד היום , היא אמביוולנטית , דיאלקטית , פרדוקסלית , נעה בין קטבים של מקום ואי מקום ; לעתים צד אחד הוא ריטואלי בלבד " ) אם אשכחך , (" ... ולעתים דווקא האי מקום נשכח וכוחות ההתערות משתלטים " ) איש תחת גפנו ;(" ... אולם אף אחד משני הקטבים לא נעלם לתמיד , ומגיע הרגע בו הוא מופיע ודורש את שלו . כך , לשני הכוחות , המקומי והאי מקומי ( מדברי , גלותי , חוצני , ( מיוחסת עצמאות ומקוריות ; אין האחד מבטל את האחר או פותר אותו , ולכן אין כל טעם לנסות וליישב בין השניים , לסגור ביניהם את החשבון . כשאברם מצווה ללכת לו ( בבראשית יב , ( הכתוב מציין שלוש עזיבות שונות - מארצו , ממולדתו ומבית אביו - מהמקום הפיזי , מהארץ , מנוף הילדות ; מתחושת הבית שבנוף הזה , מלידתו עם הנוף כולל אוהל המשפחה , אנשי השבט , וכיוצא בזה ; וממיקומו החברתי , משייכותו , מזהותו המערכתית , משיחתו , מאמונתו . המקום מוצב בתחילת המיתוס העברי כנתון האנושי הראשוני , הקבוע , שאותו מצווה אברם לעזוב , ובבת אחת מקנה לו חשיבות אדירה . פועל האמונה הראשון של אברם הוא עזיבת המקום , כאילו המקום סותר אה האמונה , ויש לעוזבו כדי להגיע למקום ולמושג של מקום שונים לגמרי " , אל הארץ אשר אראןל , " אל ארץ אחרת , בדרך אחרת . התנועה היא ממקום לאי מקום , לארץ הקיימת כמושג הערטילאי "הבטחה" ובו בזמן היא פשוט ארץ כנען - נופיה , משאביה , אנשיה , אמונותיה , בתיה ושדותיה - אליה אברם מהגר .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help