sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר הספר הזה הוא על המקום הישראלי , בלשונו , בעברית , מהמקרא ועד ימינו , בשיחותיו , בשירי הילדים שלו , בתחושתו את ההווה ובמושגי הגבול החוצים וסובבים אותו . ישראל היא מקום מסובך . העניין הוא לתאר את הסיבוך ומתוך התיאור גם לנסות להבין את העובדה המסתברת שבארץ המקום לא במקום ; לא רק שקיימת אי נוחות , כעס , וביקורת נוקבת על היבט זה או אחר של העולם הישראלי , אלא יש גם אי נחת ואי השלמה עם עצם המקומיות היהודית . מביקורת שיפוטית משתמעת דרישה לתיקון עוול או פגם , אולם הביקורת או ההסתייגות ממקומיות נעוצה בתחושה או בהכרה שכל עניין המקום הוא לא זה , לא בדיוק זה , שהחוויה המקומית של להיות במקום מוטרדת על ידי חוויה אחרת - להיות לא במקום או אף בלא מקום ; המקום לא מכיל את " העם , " או את רעיון הארץ ; העם והארץ ואלוהים בעצמו הם לא מקומיים זמניים אולי , נצחיים , אבל לא מקומיים ; אלוהים אמנם נקרא "מקום" אולם המדרש ממהר להבהיר "כי הוא מקומו של עולם ואין עולמו מקומו . " איזה מין מקום זה שאינו בשום מקום ? כאילו כוח אחר משפיע על הישראליות והופך אותה בעיני עצמה לזמנית , קיקיונית , ופועל בתוכה , לא תמיד בצורה הנראית לעין , כנגד הישיבה במקום , הרגילות שלו , כנגד התערות . אפשר לראות בסיבוך הזה תוצאה ישירה של "המצב" על כל רבדיו : המלחמה המתמשכת , גלי ההגירה הנמשכים כבר מאה שנים ויותר , הכיבוש , החצייה הפנימית בין דת למדינה ובין יהדות לישראליות וכיוצא בזה . אין ספק שבמצב שונה , אחרי מאה שנות שלום ושלווה , המציאות היתה נראית אחרת , והמקום היה , ניתן לשער , מושג שונה מזה השורר היום . אולם לעתים 1 בראשית רבה , סח ט .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help