sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ארץ ישראל , זמן מחזור עונות השנה של ארץ ישראל , וגם זמן המאורעות ההיסטוריים שקבעו את יחסו של עם ישראל לארצו . יתר על כן , מנקודת ראות הלכתית רק סמכות בית דין של ארץ ישראל , שרק הוא רשאי לקדש את השנים , עומדת מאחורי סדרי זמניו של העם החי בגלות . הנה באופן זה נקשר איפוא עם ישראל אל ארצו ואפילו בגלותו . על ידי סדרי הזמנים המשותפים משך עם ישראל אל תוך קיומו בגולה את הדימוי הנוכח של ארצו , והוא שביקשנו להטעים באמרנו שסדר הזמנים התרחב כדי למלאות גם , כמידת האפשר , את תפקידו של המרחב המקומי . בין כך ובין כך מקבל באופן זה מימד הזמן הבלטה יתירה "על חשבונו" של מימד המקום . אולם דומה כי התפתחות זו לא היתה באפשר , או במלים אחרות : עם ישראל לא היה מצליח להתקיים בגלות ולמלא בסדרי הזמן גם את תפקיד הדימוי של המקום , אלמלא החשיבה תרבותו , עוד לפני שיצא לגלות , את הזכרון ההיסטורי כרובד עיקרי של החויה הלאומית . כדי שידע מי הוא ומה יעודו , על עם ישראל לשמור בזכרונו מאורעות היסטוריים מסוימים : נדודי האבות , שעבוד מצרים , יציאת מצרים , מעמד הר סיני , הנדודים במדבר , ההתנחלות בארץ ישראל . מלכות דויד ושלמה וכינון המקדש בירושלים , החורבן , הגלות , שיבת ציון ושוב חורבן וגלות . מהלך זה של תולדות עם ישראל נקבע בתודעת העם על ידי המאמץ המתמיד להחיות את הזכרון , לעשותו שוב ושוב אקטואלי , ולפרש על פיו את המאורעות המתרחשים בהווה . חגיו של עם ישראל מועדים הם . מועדים במשמע זה : זמני היועדות , זמני מפגש עם זכרונות היסטוריים ועם צפיות היסטוריות לעתיד , בחינת התרחשויות מוחשיות ואקטואליות הקובעות את ההבנה העצמית ואת מגמת החיים . בכל חג , ולא כל שכן בימי זכרון שאינם חגים , העם נועד עם עברו ועתידו . הוא זוכר מה שהיה וצופה פני עתיד נכסף ומותח באופן זה את זמן ההווה שלו כתחנה בדרך הנמשכת . זהו ביטוי להשקפת עולם ולסולם ערכים המיחד את התרבות היהודית . מיטב היצירה המאפיינת אורח חיים יהודי נשתקע בעיצוב סדרי הזמנים : השבתות , החגים , המועדים . הקשרים הגלויים והסמויים שביניהם . לוח השנה היהודי מקפל בחובו תכנית חיים שלמה לעם , לקהילותיו , למשפחותיו וליחידיו . לשעבר היו הדברים הללו כה ברורים עד שכמעט לא היה צריך לאמרם . עם ישראל נתבדל מסביבתו הלא יהודית במנין שניו ובמבנה לוח השנה . הוא מנה לבריאה וליציאת מצרים , והם מנו להולדת משיחם או להגירת נביאם,- הוא קצב חודשיו על פי דרכו בהתאמת שנת השמש וחודשי הירח , והם אלה לפי חודשי הירח ואלה לפי שנת השמש . הוא שבת בשבת , והם אלה ביום הראשון ואלה ביום השישי , להם חגיהם בזמניהם , ולו חגיו בזמניו . באותו זמן קוסמי סבבו שלושה מסלולי זמנים נבדלים היטב זה מזה , וכל זמן שהמשיכו יהודים להסתגר במסלול זמנם לא התבוללו גם כאשר קיבלו הרבה מאוד מהשפעת סביבתם . באמת , אין לך סימן היכר יותר ברור להתבוללות מיציאתם של יהודים מתוך סדר זמנים שלהם , כאשר התחילו למנות גם את שנותיהם שלהם למנין האומות ולציין חודשיהם וימיהם לפי אותו מנין . הזמן האחר נשא עמו תרבות חיים

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help