sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק ראשון : לוח השנה היהודי - משמעותם של סדרי הזמנים וח השנה , כמבנה קבוע של סדרי הזמנים , יש לו חשיבות עיקרית בכל התרבויות . התרבות , כמכלול העשיה הרצונית תכליתית של חברת בני אדם , מבטאת מאמץ מתמיד מצד כל חברה אנושית להחיל את הערכותיה , משאלותיה , שאיפותיה ויעדיה על סביבתה הטבעית . תרבות היא מבחינה זו השקפת עולם כוללת המפרשת את הדימוי העצמי של האדם , את הבנת מקומו ותפקידו בעולם ואת המשמעות שהוא משווה לקיומו על ידי מעשיו . קביעת סדרי זמנים כמוה כקביעת גבולי מקום שעליו מבקשת החברה להחיל את חוקת חייה , היא יסוד הכרחי למפעל הזה . בלי סדרי זמנים קבועים אין לו לאדם מבט כולל על מהלך חייו יחד עם כל בני חברתו . הרי עצם תודעת היחד שבלעדיה אין מפעל אנושי היא תודעת השהות באותו מרחב מקומי וזמני . כל תרבות " מפענחת" איפוא את קצב ההתרחשויות הטבעיות , שבהן תלוי קיומה , ומיסדת על פי קצב זה את המוסדות המשווים לקצב הזה את המשמעות המבטאת את אמונותיה ואת הערכותיה . לוח השנה הוא איפוא אחד המפתחות העיקריים להבנתה של כל תרבות כמבנה כולל של משמעויות . אולם לגבי עם ישראל נודעה ללוח השנה חשיבות מיוחדת . זאת משתי סיבות , אחת הנובעת מגורלו המיוחד של עם ישראל , והאחרת הנובעת מסולם הערכים של התורה שעיצבה מבפנים את כל סדרי חייו . גורלו של עם ישראל הוא גורל של עם גולה שרוב עתותיו עברו עליו מחוץ לארצו . רוב עתותיו חסר איפוא עם ישראל את היסוד השני הקובע תודעת שותפות של עם אחד - יסוד השהות יחד באותם גבולי מקום . ממילא עלתה החשיבות של היסוד הראשון - יסוד השהות יחד באותם סדרי זמנים . על ידי ההקפדה על אותם סדרי זמנים יכלו יהודים החיים בקהילות פזורות בכל מרחבי העולם לחיות מאורעות משותפים ולשוות להם אותן משמעויות על ידי אותם סמלים . ונמצא שסדר הזמנים התרחב כדי למלאות גם , כמידת האפשר , את תפקידו של המרחב המקומי . אכן , זה המקום וזה הזמן להביע הסתייגות מדעה נפוצה למדי , ביחוד בקרב אנשי רוח יהודים בגולה , דעה שמקורה בהגות המעמיקה של הפילוסוף היהודי הגדול פרנץ רוזנצוייג . היא הדעה שעם ישראל ויתר על מימד ה"מקום" ואין לו אלא מימד "הזמן . " אם מבקשים לפרש ביטוי זה לא כמליצה פיוטית נאה המבקשת להסב את תשומת לבנו לאמת מסוימת על ידי הפלגה יתירה , הרי אין לה כל מובן דייקני . כל כך מפני שאי אפשר לנתק את מושג הזמן ממושג המקום , וסדרי זמנים מוחשיים אי אפשר שיינתקו מרישומיה המוחשיים של הסביבה המקומית . הרי קובעים אנו סדרי זמנים על ידי פענוח של קצב המאורעות בסביבה הטבעית . הם הם הסימנים שבהם אנו אוחזים כדי לחלק את הזמן ולעצב מבנה לשטפו , ומאורעות כאלה מתרחשים , כמובן , לא בזמן בלבד אלא גם במקום . כל לוח ולוח משקף נוף חיים מקומי , והדק בדבר אמנם ימצא כי זמנו של לוח השנה היהודי הוא זמנה של

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help