sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שלו חלק מגל השטנה של "צבא אויבי המקרא , " אבל אי אפשר היה לא להגיב על טענתו , המבוססת על עדויות מוצקות , שחלק מעולמו הרוחני התרבותי של המקרא שאול מהתרבות האשורית הבבלית . הטענה הזאת העניקה לקוסמולוגיה המקראית מעמד של מיתוס ודחתה את האמונה שמקורה של התורה בהתגלות היסטורית על טבעית . בתגובה היה אפשר לבטל את הערך של העדויות החוץ מקראיות , 15 לדחות את הטענה שלתרבות המסופטמית היתה השפעה כלשהי על תרבות עם ישראל הקדום , או אפשר היה לטעון , שאכן המקרא שאל יסודות שונים מן התרבות המסופוטמית , אבל הגניוס העברי שינה את תוכנם ואת משמעותם . בכל מקרה , ההתמודדות עם הסוגיות האלה היתה האתגר הגדול שפולמוס בבל והתנ"ך הניח לפתחה של הכרת העבר של היהודי המודרני - האורתודוקסי , הרפורמי וה"חופשי , " הפולמוס העביר את הדיון במהות של היהדות המקראית , במקורותיה ובתכניה , מן התחום התיאולוגי והפילוסופי אל התחום ההיסטורי הפוזיטיוויסטי . פולמוס בבל והתנ"ך , שהתקיים לקראת סוף המאה התשע עשרה הארוכה ( שהסתיימה ב , ( 1914 לא היה אפוא אפיזודה שולית נשכחת בהיסטוריה האינטלקטואלית של יהודי גרמניה ובהיסטוריה האינטלקטואלית של היהדות המודרנית , ולא הערת שוליים בתולדות מחקר המקרא ותולדות המזרח הקדום . הפולמוס נשאר אמנם בשולי הזיכרון ההיסטורי היהודי ועל פי רוב הוא מוזכר כאפיזודה ראויה לשמצה . יש המעלים אותו מתהום הנשייה כאשר הם מבקשים להתריע על המדרון שאליו יכול המחקר המדעי להיקלע כשהוא הופך לחלק מפולמוס סנסציוני ומשמש כלי בידי אידיאולוגים ובידי תיאולוגים . ואולם , פולמוס בבל והתנ"ך היה פולמוס חשוב בהקשר של זמנו ובהקשר של הדורות הבאים כאחד . הוא היה , מצד אחד , נקודת שיא במלחמה על התנ"ך במאה התשע עשרה , שהתחוללה בגרמניה , אך גם במקומות אחרים , ומצד אחר נקודת הפתיחה של המלחמה על התנ"ך במאה העשרים , פתח לפולמוסים שהתנהלו בדורות הבאים . כדי להבין את הרקע לפולמוס ואת הקשריו השונים יש לתאר תחילה את טיבה של מהפכת התנ"ך בחברה הנוצרית ובחברה היהודית במאה התשע עשרה . במילים אחרות , יש לתאר את התמורות שחלו במעמדו של התנ"ך בתרבות היהודית המודרנית , את התגובה על התגליות הארכיאולוגיות מן המזרח הקרוב הקדום ואת התגובה על הביקורת הפילולוגית ההיסטורית של המקרא . פולמוס בבל והתנ"ך נפל אמנם כמעט כרעם ביום בהיר בחלל עולמה של יהדות גרמניה אבל , כיוון שהתקפות על המקרא - והגנה עליו - לא היו עניין חדש , יש צורך לברר מה היו המרכיבים החדשים בפולמוס . לנושאים האלה מיוחדים הפרק השני והפרק השלישי . יש לציין , כי התהליכים שיתוארו בהם לא היו לינאריים , אלא התרחשו במשולב : העניין היהודי בתגליות הארכיאולוגיות החל בשנות החמישים של המאה התשע עשרה והתגובה היהודית על ביקורת המקרא שלפני עידן יוליוס ולהאוזן ( משנות השבעים של המאה התשע עשרה ואילך ) החלה כבר בתחילת המאה . בפולמוס בבל והתנ"ך השתלבו שתי התגובות האלה כשהן ניצבות מול האתגר החדש . החלק השני של החיבור עוסק בסקירת פולמוס בבל והתנ"ך בהקשר הפנים נוצרי

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help