sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

על סמכותו , על ערכיו , על אחדותו הספרותית , על מהימנותו ועל מקוריותו , כפי שאלה נקבעו על ידי מסורת ארוכת שנים . שני הכיוונים החדשים של ההתקפה על התפישה המסורתית של התנ"ך היו : ביקורת המקרא הגבוהה ( שתתואר בפרק שני ) והארכיאולוגיה , או , ליתר דיוק , הגילוי של הספרות הקדומה בת אלפי השנים , שהעלו החפירות הארכיאולוגיות מאדמת המזרח הקרוב הקדום ( ובראש ובראשונה מצרים ומסופוטמיה . ( חלק מן הספרות הזאת נגע באופן ישיר למקרא ולישראל המקראי והביא עדויות חוץ מקראיות הקשורות בו . הממצאים הארכיאולוגיים ( כפי שיתואר בפרק שלישי ) היו הבסיס לכתיבת ההיסטוריה של המזרח הקרוב הקדום ושל תרבויותיו , ובתוך כך גם לבחינת הזיקה שבין התנ"ך ובינן . הממצאים והמסקנות של שתי הדיסציפלינות המדעיות החדשות והיוקרתיות האלה תמכו הן בתפישה ההתפתחותית ( האבולוציונית ) של האמונה ושל הדת ( המושפעת משאילות מתרבויות אחרות ) והן בהשקפה האנתרופוצנטרית ( כלומר , המקור האנושי של האמונה והדת , ( ובכך ערערו על תפישת העולם התיאוצנטרית ועל המסורת שראתה בתורה ספר קדוש , מקורי וייחודי והאמינה במקורו האלוהי . המגננה על התנ"ך - ובראש ובראשונה על החומש - והיציאה הפומבית להגנת הנכס הרוחני התרבותי הזה מפני מבקריו ומשמיציו הגיעה לשיאה במעורבות של רבנים ומלומדים יהודים בפולמוס בבל והתנ"ך בראשית המאה העשרים . אמנם עוד לפני הפולמוס הזה נחלצו רבנים ומלומדים יהודים להגן על התנ"ך מפני ביקורת והתקפות מכיוונים שונים , אבל הפולמוס הנזכר האיץ ודרבן את פעילותם והפך אותה לאירוע , ואפילו לתופעה . מעורבותם של רבנים בעלי השכלה אקדמית ואנשי עט יהודים בפולמוס בבל והתנ"ך היא דוגמה מובהקת לניסיון לגייס את הכלים של המחקר המודרני להגנה על התנ"ך . מדובר בנכונות לקבל כלגיטימי את השימוש בעדויות חוץ מקראיות כדי לשחזר את תהליך היווצרותו של הטקסט המקראי , במטרה להבין את עולמו וכך לאשר את מהימנותו כתעודה היסטורית . לא ניתן היה להסתפק בטענה כי הערך והמעמד של העדות המקראית נקבעו על ידי מסורת ארוכת שנים , וכי המסורת הזאת היא הנותנת לו את תוקפו . עתה צריך היה להוכיח , מצד אחד , שהדיסציפלינה ההיסטורית הפילולוגית מאשרת את המסורת , ומצד אחר , שקיימת התאמה רבה בין העדות המקראית ובין העדות הארכיאולוגית החוץ מקראית . התוצאה היתה שבפעם הראשונה בהיסטוריה האינטלקטואלית של היהודים נזקקו גם רבנים ומלומדים יהודים לעדויות החוץ מקראיות כדי להגן על התנ"ך , או שמצאו צורך להגן על התנ"ך מפני עדויות חוץ מקראיות , ונעזרו לשם כך בחיבורים של חוקרים ותיאולוגים נוצרים . כלי הנשק בפולמוס התיאולוגי ההיסטוריוסופי וההיסטורי הפוזיטיוויסטי לא היו הפרשנות המסורתית , או המדרש , אלא הפילולוגיה והארכיאולוגיה . זה היה אפוא המפגש העימות הראשון בין התנ"ך ובין העדויות בכתב החוץ מקראיות , שהגיעו מן החפירות הארכיאולוגיות במזרח הקדום ; עדויות שאפשרו בפעם הראשונה להכיר את הציוויליזציות העתיקות על פי עדותן , וכך גם להכיר את התרבות שבתוכה ומתוכה צמח עולם המקרא . אפשר היה לדחות על הסף את התיאולוגיה האנטי יהודית של דליטש ולראות בניאו פגניות

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help