sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

רקובים ולא קריאים , " שכל אחד יכול לפרשם כרצונו , אשר נחפרו מקבריהם של בבלים שמתו ונעלמו לפני עידן ועידנים . באמצעות הלוחות העתיקים האלה , כתב העיתון , הועלה רוחה של בבל באוב כדי להכריז על היהדות כעל אומה המתקשטת בנוצות זרים ואשר אין לה הישגים משל עצמה . אבל , למעשה , פירוש השם בבל אינו אלא בלבול . ( Verwirrung ) היכן הוא נבוכדנצאר שהרס את בית מקדשנו - ? ממלכתו שקעה בקברים אפלים ואילו האמת שכתב אלוהים באצבעו על לוחות הברית ואותה גילה לעמו במעמד הר סיני ממשיכה להנחות את המין האנושי לנצח נצחים ! להגנת התנ"ך נזעקו לדגל כל אלה שספר הספרים היה יקר ללבם מסיבה כלשהי . התופעה הזאת הפכה את ההגנה על התנ"ך - מעתה גם בכליו החדשים של המחקר - לצורך משותף לחלק גדול מן הציבור היהודי המשכיל . המגננה על התנ"ך היתה חלק מהשיח שניהל הציבור היהודי המשכיל והמודרני עם קבוצות מסוימות בחברה הנוצרית , ובעיקר עם התיאולוגים וחוקרי המקרא הנוצרים שיצאו להפריך את התיאוריה של דליטש , חלקם מתוך שכנוע פנימי , וחלקם בעל כורחם , ורק מעטים מתוך רגש ידידות ליהדות . בד בבד היתה המגננה גם חלק מתהליכי המודרניזציה של התרבות היהודית בעת החדשה וביטוי לאופי המהפכני שהמודרניזציה הזאת לבשה . ההתקפה בהרצאות הנזכרות לעיל כוונה נגד n , Bibel כלומר נגד התנ"ך ( המקרא , ( אף כי , לאמיתו של דבר , היא כוונה בעיקר נגד התורה , כלומר נגד חמשת חומשי התורה ( הספרים : בראשית , שמות , ויקרא , במדבר , דברים . ( ההתקפה לא כוונה רק נגד חוקי משה ( או תורת משה , ( אלא נגד תוכנו של החומש כולו - על הרובד הקוסמולוגי , התיאולוגי וההיסטורי שלו - וגם נגד הספרות הנבואית וחלק מכתובים . השם שבחר דליטש להרצאתו יצר חפיפה מוחלטת בין התורה והחומש ובין התנ"ך כולו . כתוצאה מכך , היהודים , שיצאו להגיב על ההרצאות , התכוונו בעיקר להגן על חמשת חומשי תורה , אבל בד בבד גם על התנ"ך כולו . ואכן , בחיבורים רבים קשה לדעת האם כשנזכרים התורה , המקרא , או "כתבי קודשנו , " הכוונה רק לחמשת חומשי תורה , או לכלל כ"ד ספרי התנ"ך . ההגנה על החומש ועל כלל ספרי התנ"ך היתה חלק מן התופעה שתכונה להלן מהפכת התנ"ך של המאה התשע עשרה והמאה העשרים , זו שיצרה את התרבות היהודית המקראית החדשה . המהפכה הזאת העניקה לתנ"ך מעמד חדש בתרבות היהודית והיא - ותוצאותיה - יתוארו בפרק הראשון . תחילתה של המהפכה הזאת בתנועת הנאורות ( ההשכלה ) היהודית של שלהי המאה השמונה עשרה והיא הלכה והתרחבה במאה התשע עשרה ובמאה העשרים . מן הבחינה הזאת היו הן הניאו אורתודוקסיה , הן הרפורמה והן התנועה הלאומית החילונית תנועות ממשיכות של תנועת הנאורות ( ההשכלה ) היהודית . המשותף לכל התנועות האלה היה הצורך להתייצב מול אתגר חדש : בתקופה שבה התגבש המעמד המכונן של התנ"ך בתרבות היהודית , ובתקופה שבה היו יהודים שהחלו לפרש ולהבין את החומש באור חדש , הותקפו התנ"ך - ובעיקר החומש - מכמה כיוונים חדשים . מערך למדני , המבוסס על דיסציפלינות מדעיות חדשות , ערער על קדושת התנ"ך ,

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help